måndag 26 oktober 2009

Supernatural S03E01: The Magnificent Seven

Först och främst så måste jag bara få berätta om vilket otroligt tjorv det har varit att få tag i den här säsongen. Dagen efter att jag hade sett klart andra säsongen så gick jag in på CDON och upptäckte att de sålde tredje säsongen för 259 kr. "Score!" tänkte jag och skulle beställa - bara för att upptäcka att den visst var slut. Så jag bevakade den och väntade någon dag, men insåg ganska snart att det skulle dröja längre än det innan den kom in. Så jag gick till Ginza och beställde. Jätteglad och förväntansfull satt jag mig och väntade på att säsongen skulle komma, men den kom aldrig. Istället så kom ett mail... där det stod att säsongen var tillfälligt slut. Jag hade tidigare kollat på discshop och sett att de sålde tredje säsongen för 429 kr där, så jag gick dit och där det dagen innan hade funnits 6 exemplar i lager möttes jag nu av "tillfälligt slut".
Så jag fick sitta och vänta från 27 september tills 23 oktober innan jag äntligen hade tredje säsongen i mina händer!

SPOILER!

Så ni förstår väl att jag var ganska taggad när jag väl satt mig ner och började att se på tredje säsongen? Väldigt höga förväntningar. Som inte avsnittet helt levde upp till. Först och främst så tror jag att de som har "producerat" tredje säsongen på DVD är samma företag som de som har "producerat" "Veronica Mars", för det är samma upplägg. Piracy-varning, bara tvapparater med en siffra på episode-välj-sidan. Det var bättre på de andra.

Själva "Supernatural"-loggan (ni vet, de där tre sekunderna då det blixtrar till på något sätt och det står Supernatural) är annorlunda i år. Första säsongens var läskigast, andra säsongens var snyggast och den här är någonstans i mitten.

I "The Magnificent Seven" så har Bobby, Dean och Sam tagit upp jakten på allt som slapp ut från helvetet i "All Hell Breaks Loose: Part II". De kommer till en stad där konstiga saker händer. En familj hittas död framför tv:n, döda av uttörstning och svält, trots att de utan problem skulle kunnat kliva upp och gå några meter till ett fullt kök. Lättja. En ung kvinna slår brutalt ihjäl en annan över ett par skor. Avund. De sju dödssynderna är ute från sitt helvetiska fängelse och har tagit mänsklig form. Nu är det upp till Dean, Sam och Bobby att fånga in dem och exorcisera tillbaka dem. En svår uppgift som bara blir svårare av att två andra hunters dyker upp... och de vill inte sammarbeta med de som släppte ut allting från första början.

DET är vad som förstör avsnittet för mig. Varför skyller ALLA på Sam, Dean och Bobby? Det är ju inte deras fel att YED är ond och att Jake var en idiot som gick på allt YED sa? Vad kunde de ha gjort annorlunda? Jo, de kunde ju ha låtit Ellen skjuta huvudet av sig, men jag gissar att jädra Isaac inte skulle ha skjutit Jake om det hade varit Tamara som stod där med en pistol mot huvudet. Sedan när Devil's Gate väl öppnades så försökte de ju stänga den... och ja, det kanske hade gått lite snabbare om Dean och Sam hade hjälpt till, men cut them some slacks! Dean var ju på väg att bli dödad av YED och Sam var upptryckt av YED mot ett träd, så det var ju inte direkt som att de bara stod där och tittade då Ellen och Bobby försökte stänga Devil's Gate.

I "The Magnificent Seven" så dyker Ruby upp. Jag har hört så mycket om henne, men inte riktigt kunna sätta fingret på om hon är ond eller god. Det enda jag vet är att hon har en magisk kniv och inte är så oskyldig som man kan tro. Fast Ruby ser inte särskilt oskyldig ut...

Dean beter sig riktigt annorlunda i det här avsnittet. Det är som att han är speedad, hyper-Dean.



Alla hans tidigare quirks är här tio gånger allvarligare. Han är... careless. Han bryr sig inte om han dör då han enligt sig själv redan är "dead meat". Han raggar på allt som rör sig för att hinna med att ha lite "fun" innan han måste ge upp sin själ. Efter ett tag så börjar Bobby och Sam få nog och till slut så säger Sam åt honom, vilket jag tycker är bra. Dean borde koncentrera sig på att hålla sig vid liv hela året ut. Inte på att ha sex med tjejer. Särskilt då man inte ens får se de scenerna.

Säsongens första Dean-och-Sam-får-Sara-att-gråta-scen:



Jag älskar när de ska prata igenom saker. Dean förklarar äntligen till Sam att det finns ingen återvändo. Deans deal kan bara få två möjliga slut: antingen så dör Dean eller så dör Sam, och Dean tänker inte tillåta Sam att försöka bryta dealen.

Dean: Truth is, I'm tired, Sam. And, I don't know, it's like there's a light at the end of the tunnel.
Sam: It's Hellfire, Dean.

Inga kommentarer: