måndag 26 oktober 2009

Supernatural S03E02: The Kids Are Alright

SPOILER!

I "The Kids Are Alright" så åker bröderna till Indiana efter att Dean har hittat en "freak accident" i tidningen, en dålig bortförklaring då han egentligen vill träffa Lisa Braeden, en tjej som han spenderade en helg i sängen med för sådär 9 år sedan. Väl hos Lisa så upptäcker han att han kanske anlände vid en dålig tidpunkt. Hon håller nämligen ett födelsedagskalas. För sin 8 åriga son. Som bara råkas gilla gamla bilar, klassisk rock och tjejer och som även överanvänder "dude". Låter det som någon vi känner?
Samtidigt så sitter Sam och försöker att komma på ett sätt att bryta Deans deal utan att själv dö. En research som inte går så bra, och sämre går det när Ruby hela tiden dyker upp och tar upp fokus. Särskilt när hon ber honom att kolla upp vad som hänt med hans mammas vänner... som alla mysteriskt har dött.
Snart märker bröderna att allt inte är rätt. Den där konstiga olyckan som de åkte för att undersöka var inte den enda... och det är någonting seriöst fel med barnen i samhället.

Jag vet inte var jag står när det kommer till Ruby. Just nu så hatälskar jag henne. Jag har inte bestämt om hon är en karaktär som jag diggar eller dissar. Är hon en Bobby eller en Gordon? En Ellen eller en Jo? En Andy eller en Ava? Just nu så lutar det i alla fall mot det positiva hållet, för jag gillar hennes attityd, men hon får se upp. Det är en tunn linje och om hon spelar korten fel så kan hon hamna på fel sida.

VARFÖR finns det så otroligt många läskiga barn i Supernaturalverse? Jag var verkligen livrädd för Katie. Snacka om creepy. Jag förstår verkligen hennes mamma! Tänk att bo i ett hus med ett barn som man vet inte är ens eget, som hela tiden pendlar emellan att ge en fysisk kärlek i form av kramar och snälla ord och att stirra på en och kräva saker. Om mitt barn någonsin ställer sig och stirrar på mig och börjar överanvända "I love you, Mommy" så kommer jag att bli galen.

Jag ÄLSKAR Deans scener med Ben. Okej, det är ganska överdrivet. Det finns inte ungar som är sådär och vad man har för musiksmak och liknande, det är inte genetiskt. Det beror på miljö, inte arv. Så för att Ben skulle ha ärvt Deans musiksmak så hade Dean varit tvungen att varit där hela Bens barndom och lyssnat på klassisk rock, men vem bryr sig. Det är en tv-serie. Det är comic relief. Det är underbart.



Jag älskar Deans ansiktsuttryck i slutet av den här scenen. När han räknar i huvudet och kommer fram till att Ben mycket väl kan vara hans son. Jag blev så besviken i slutet av avsnittet när det kommer fram att Ben inte alls är Deans son. Jag tror fortfarande att Lisa bara ljög för att hon trodde att Dean inte ville ha det ansvaret. Det blev säsongens andra gråtmoment. Deans besvikelse över att inte ha hunnit få några barn och nu aldrig kommer att ha möjligheten att få det. Det är så sorgligt. För jag vill ju ha små Dean och Sammy-barn!

Inga kommentarer: