måndag 26 oktober 2009

Supernatural S03E04: Sin City

SPOILER

I "Sin City" så kommer Sam och Dean till en stad där befolkningen har gått från att vara laglydiga, fromma medborgare till alkoholiserade storspelare som går på strippklubbar och köper sex av prostutierade. De misstänker demoninblandning och börjar att söka igenom staden. Dean träffar en fellow-hunter, Richie, som han träffat på för många år sedan och de pratar lite minnen, men sedan så försvinner Richie spårlöst. Dean ger sig av för att leta reda på Richie medan Sam bevakar deras främsta misstänkta. Dean hittar Richies lik och gillrar en fälla för den kvinnliga bartendern slash demonen som dödade honom, men allt går inte som planerat. Ja, Dean fångar demonen i en Solomon's Key, men tappar bort sin exorcismbok då ingången till den underjordiska källaren rasar in. Det är bara att sätta sig ner att vänta på hjälp, men vem kommer att hinna dit först? Sam eller demonens kompis?

Jag gillade verkligen Casey, den kvinnliga demonen. Hon visar att inte alla demoner är helonda, att det finns olika sorter. Casey är religiös, hon tror på Lucifier och på en bättre värld för demoner. Hon är förälskad i en annan demon och var redo att följa Sams order i demoninvasionen som YED (som man nu fått veta egentligen heter Azazel) planerat. Hon och Dean får ganska bra kontakt under tiden i källaren och när hennes partner dyker upp och tänker döda Dean så ber hon honom att sluta - bara för att bli skjuten av Sam som kommer in och missuppfattar situationen. Det var synd. Jag tyckte verkligen om henne, trots att hon var "ond". Halvond, kanske är en bättre term.

Hela avsnittet handlar om hur lätt det är att korrupera människor och hur djupt vi kan sjunka. Det enda demonerna gjorde var att prata med en av de ledande affärsmännen i staden, få honom att investera i spelhallar, alkohol och horor, och vips så hade hela staden blivit moraliskt fördärvade. De söp, de fick spelskulder, de blev desperata, folk hade sex med sina grannars äkta makar/makor, det blev skottlossningar. Hela staden föll samman. Man kan fråga sig hur realistiskt det egentligen är, men intressant var det.

Jag älskar underliggande scen med Sam. Han har brutit sig in på den misstänkta demonens kontor och attackerat honom och hans "livvakt", bara för att upptäcka att ooops, de var visst inte demoner. Han är så otroligt söt när han försöker komma på en bra bortförklaring.




Det var här jag bestämde mig för att tycka om Ruby. Jag vet inte vad det var som gjorde det. Det faktum att hon hade en scen med någon annan än Sam? Att hon genom att erbjuda sin hjälp till Bobby visade att hon nog lutar åt ett annat håll än de andra demonerna? Att hon lyckades laga the Colt? (Det är en sak som jag verkligen har stört mig på. Om Samuel Colt lyckades göra en pistol som kunde döda demoner, varför gjorde han inte flera? Och varför lyckas ingen annan med samma bedrift? Varför inte lämna ritningar?)
Eller, kan det vara för att hon påminner pyttelite om Veronica Mars där i slutet?



Fast mitt nya tycke för Ruby väcker fler frågor. Jag har alltid tyckt om tjejer med attityd i tv-serier. Veronica Mars, Buffy, Faith, Glory, Cordelia, Jessica Sanders, Elle Bishop mfl. mfl. Så det var ju inte så konstigt att jag tycker om Ruby och Bela då båda två har ordentligt med attityd. Men varför tycker jag då inte om Jo, som också har attityd? Är det för att hon stöter på Dean?

Inga kommentarer: