fredag 12 juni 2009

Minnesvärda soundtrackögonblick

Jag har varit väldigt dålig på att uppdatera båda bloggarna på senaste tiden, särskilt nu vid skolavslutningstider. Till den här så är det bland annat en kommentar (ni vet i Buffy/Angel-anda) om första säsongen av "Gilmore Girls", citat från samma säsong, en kommentar om första säsongen av "Veronica Mars" + citat från samma säsong och även ett inlägg om Star's Hollow. Nu är det talan om något helt annat. Nämligen soundtrack, komponerade soundtrack. Ni vet, filmmusikaktiga som ledmotivet till Harry Potter, "Sagan om Ringen" eller "Pirates of the Caribbean".

Jag har suttit och klickat mig fram på Youtube och lyssnat på ett tjugotal soundtrack från Buffy och det här är de som jag kommer ihåg allra bäst.

"Remembering Jenny" av Christophe Beck från "Passion":



Varför? För att det är otroligt vackert, är spelad i ett av mina absoluta favoritavsnitt (alla tv-serier, alla tider inräknat) och det har satt sig. Plus att scenen som den är spelad i är riktigt vacker den också.

"Angel Waits" av Christophe Beck från "Passion":



Det är det här soundtracket som inleder "Passion", med en voice-over från Angelus och en massa klipp där Angelus är en riktigt creepy stalker. Visst passar det ihop fint med Angelus? Jag kommer aldrig att glömma det. Direkt jag lyssnar på de där inledande tonerna så tänker jag på de där sekunderna då Angelus glider genom den dansande folkhopen på the Bronze och hela tiden håller blicken på en dansande Buffy.

"Sacrifice" av Christophe Beck från "The Gift":



Varför? För att jag förknippar det med ett av seriens mest sorgliga ögonblick, musiken är vacker och passar verkligen ihop med resten av stämningen! Musiken är stämningen. Serien kunde ha slutat efter "The Gift" och jag hade varit nöjd (men jag skulle får allt i världen inte vilja ge upp de sista två säsongerna av Buffy!).

"Close Your Eyes" av Christophe Beck från "Becoming" (med flera):



Det här stycket är även känt som the Buffy and Angel Love Theme eftersom det är spelat vid ALLA sorgliga Buffy/Angel-tillfällen efter det här. Den är bland annat med i "Angel" (serien, inte avsnittet) i "I'll Remember You". Ännu ett vackert stycke som är spelad vid en av de sorgligaste tv-ögonblicken någonsin!

Sist, men inte minst - "The Final Fight" av Rob Duncan från "Chosen":



Kunde serien haft en bättre avslutning? Det här stycket ger mig gåshud varenda gång jag lyssnar på det. Jag tänker på den där otroligt bra scenen där Buffy ställer sig upp efter att blivit allvarligt skadad, trotsar the First och fortsätter att slakta über-vamps som att ingenting hade hänt.

Inga kommentarer: