fredag 19 juni 2009

Veronica Mars säsong 2 - there will be spoilers!

Åh, andra säsongen. Full av Kendall Casablancas (Charisma Carpenter), ett gästinhopp av Joss Whedon, ännu mer 09ers/non-09ers våld, mer Mac, mindre Meg, en flyende Duncan, mer Don Lamb. En höjdare alltså.


Åh, Beaver.
Jag har jättesvårt att få rätsida på mina känslor för Beaver! Jag menar, hallå! Jag har sett andra säsongen en och en halv gång tidigare, av den där halva gången så är det just "Beaver är psycho"-scenen som har visats flest gånger (bara för att jag älskar när Logan kommer och räddar Veronica), men ändå så kan jag inte låta bli att falla för Beaver under de föregående 21 avsnitten! Ta bara hans och Macs förhållande. Varenda gång han ler mot henne så blir jag alldeles pirrig. (Kan bero på att han påminner lite - nanolite - om en kille som jag känner och som är riktigt riktigt charmig). Jag tycker synd om Beaver, därför kan jag förlåta honom för att mörda sju klasskamrater, en mekaniker, Woody och poliserna som var med honom plus att ha försökt ta död på Keith och Veronica, skjutit mot Logan och våldtagit Veronica.

Det kan jag förlåta. Cassidy "Beaver" Casablancas var sexuellt utnyttjad som barn, blir alltid hånad av sin bror och översedd av sin far och oönskad av sin mamma. Jag förstår att han hamnar fel i livet.

En som jag dock inte kan förlåta är förra säsongens mördare: Aaron Echolls. Varenda gång som han kommer upp på tv-rutan så vill jag strypa honom. Ett av mina favoritmoment i andra säsongen är när C.W skjuter honom på order av Duncan. Jag tycker faktiskt att det är ganska sött (och twisted) att Duncan beordrar familjens personliga smutsjobbare att ta död på hans systers mördare efter att Aaron har ljugit sig fri från alla anklagelser och är en fri man, trots mordet på Lilly Kane och mordförsöket på Veronica.

Absoluta Logan-moment: Sättet han tittar på Veronica under Alterna-Prom då han är jättefull och bekänner för henne hur mycket han älskar henne - och morgonen efter då hon säger att hon kanske känner likadant för honom... och han inte kommer ihåg ett ord av vad han har sagt... och just har haft sex med Kendall. Oops. Den blicken. Då hon går gråtande iväg och han tittar efter henne. Den blicken skulle jag kunna gifta mig med. Den där absolut krossade, skyldiga, självklandrande blicken. Jag älskar Logan, har jag nämnt det?


Detta för oss till första avsnittets stora "Varför Veronica, varför!?"-ögonblick. Varför gjorde Veronica slut med Logan och blev tillsammans med Duncan igen? Är det bara jag som tycker att Duncan och Veronica är ett av de tråkigaste paren någonsin? Jag som blev så glad att det var Logan som stod bakom den där dörren - och så dumpar hon honom senare. Okej, han var ingen mönsterkille, men han var ju hur söt som helst mot henne. Jag tycker att de passar så bra tillsammans. Nu så fick jag en hel säsong av "Logan och Veronica älskar fortfarande varandra, men är åtskilda fram till säsongsfinalen". Det är också bra.
Upplägg för en massa känsliga scener.


Tips: Ha en kudde närvarande när ni kollar på "Ahoy Mateys!", för det avsnittet innehåller två av de mest svårsedda scenerna någonsin. Jag klarar nästan inte av att se dem (mina nerver ni vet) för att jag tycker att de är så hemska. Den ena är när Veronica är och ska gräva upp lite information om Dr Griffith och plötsligt befinner sig mitt bland the Fighting Fitzpatricks, en grupp hänsynslösa irländare som har ett väldigt ont öga till Keith Mars. Det är så otroligt ... brutalt. Jag får kämpa för att inte blunda då Liam Fitzpatrick griper tag i Veronica, trycker ner henne mot ett biljardbord med ena handen mot hennes strupe och tänker tatuera sönder hennes ansikte. Trots de så har jag sett scenen minst 10 gånger. Varför? Jo, för att några sekunder senare så kommer Logan in med en pistol och räddar henne. Yay!
Den andra hemska scenen är den då PCHsarna spelar rysk roulette med Logans hand. Än en gång: Tänk på mina nerver!

Andra säsongen av VM är nästan, om inte, lika bra som första säsongen.

Inga kommentarer: