lördag 17 januari 2009

Buffy säsong tre - there will be spoilers

Det är konstigt, men för en gångs skull så vet jag inte vad jag ska skriva. Vanligtvis så brukar jag ju bara ösa ur mig en massa åsiker om tv-serier, men just nu så vet jag inte. Jag tror att det beror på att jag inte har hunnit smälta den - eller att jag bara är väldigt trött just nu och inte kan tänka klart.

Enligt mig så var säsong två bättre än den här säsongen, men det är väl inte så konstigt när man tänker efter. Spike är bara med i ett avsnitt (ett stort minus) och dessvärre så är Faith med i allt för många. Det här är också säsongen då alla får kärleksproblem. Angel och Buffy gör slut en gång för alla - inte för att de inte älskar varandra, utan i sant Edward och Bella-manéer. Cordelia och Xander gör slut efter att han kysste Willow. Det enda kärleksparet som finns kvar är Willow och Oz, som är otroligt gulliga. Fast jag skulle (nästan) offra min själ för att få ha Angel kvar i serien. Varför kom de på idéen med en spin-off serie om Angel överhuvudtaget?

Det fanns ett eller två avsnitt som jag avskydde, men det vägdes upp av godbitarna. Som till exempel Xander-dominerade "The Zeppo", där Hellmouth håller på att öppnas och Buffy och gänget förbereder sig på världens undergång - fast utan att nämna det till Xander för att skydda honom. Deras logik är att om Xander inte vet att Hellmouth kommer att öppnas så kommer han inte heller vilja delta i striden och bli skadad. Medan de andra säger adjö till varandra, lugnade att Xander i alla fall är säker än så länge, så råkar Xander (som är desperat att visa att han också är cool och till nytta) ut för det ena efter det andra. Han blir nästan upptagen i ett dött gangstergäng, har sex med Faith och förhindrar att Sunnydale High sprängs i luften.
Det bästa med hela avsnittet är att domedagsstriden är så otroligt vag, man vet inte riktigt vad som hände och hur de lyckades förhindra det. Allt kretsar kring Xander - som springer runt på Sunnydale High ovetande om att en strid för människans överlevnad bekämpas bara någon meter bort.

I början av säsongen så blev jag seriöst orolig. Buffy var så sorgsen, plågad över vad hon var tvungen att göra i andra säsongsfinalen och bitter. Jag blev verkligen jätteglad i slutet av premiäravsnittet, "Anne", när hon och ett gäng andra ungdomar blivit kidnappade av de där demonerna - som arbetskraft - och de hjärntvättar ungdomarna genom att låta dem upprepa "I'm no one". Deras frågestund, när de går runt och frågar de "hjälplösa" ynglingarna vad de heter och slår dem som säger sitt namn, är det första riktiga Buffy-momentet i den här säsongen. När hon lägger huvudet på sned och svarar "I'm Buffy, the vampire slayer, and you are?" och sedan slår ner varenda demon på stället.

Säsongen började bli bra på riktigt under fjärde avsnittet, "Beauty and the Beasts". Slutscenerna, när både Oz, Mr Hyde-Pete och vilddjurs-Angel är fria i skolkorridorerna är bara så bra. Som ni kanske har förstått av inläggen nedanför så blev jag riktigt rörd av de sista minuterna, scenen där Angel byter från vampyr- till människoansiktet, säger Buffys namn (första orden sedan han kom tillbaka från helvetet) och faller ner på knä och håller om hennes midja medan han gråter. Jag hittade den perfekta förklaringen på IMDb:
"Then, Angel's face morphs back from vampire form, he whispers Buffy's name and falls to his knees in front of her. He's so much bigger than Buffy, plus he just snapped some guy's neck like a twig, but he still clings to Buffy like she's his salvation. It's a beautiful scene. I'm so glad Angel's back in the land of the (sort of) living”.

Säsongens stora höjdpunkt var dock "Lover's Walk", avsnittet där den nedbrutna, fulla Spike kommer tillbaka till Sunnydale efter att ha blivit lämnad av Drusilla, och kidnappar Willow. Det finns så otroligt många bra scener i den här episoden. Alla som Spike är med i. Min favorit är ändå den då Buffy pratar i telefon med sin mamma och plötsligt hör Spikes röst i bakgrunden och springer - nästan i panik - hem. Klippt till hur Spike sitter i köket hemma hos Buffy och blir tröstad av hennes mamma och hur Angel ser alltsammans och försöker skydda Joyce, med bara ett problem... Han kommer inte in i huset. Spikes kommentarer och miner till Angel bakom Joyce rygg är det bästa i hela säsongen. (Speciellt då han låtsas göra utfall mot henne hals och Angel inte kan få Joyce att inse att han faktiskt är god. Sist hon träffade dem så var ju Spike allierad med Buffy för att döda Angel).

När kommer Spike tillbaka egentligen? Visst är det i säsong fem? Jag ser fram emot det. Jag vet inte om jag klarar en hel säsong med bara lite Angel och inget Spike.

Andra guldkorn i säsongen:

  • I "Beauty and the Beasts" när Mr Hyde-Pete slåss med Oz och det plötsligt börjar mörkna... och Pete inte har övertaget längre. Oz leende när han till slut kan slå tillbaka är riktig underhållande.
  • Hela "Amends", eller speciellt Angel och Buffys klimaxscen i gläntan i slutet då han tänker ta livet av sig för att inte skada henne och hon tänker hindra honom. När de skriker till varandra, lirkar med varandra och nästan slår varandra för att få den andra att inse att de gör det på grund av kärlek.
  • Slutet på teasern i "Lover's Walk" när Cordelia säger att endast en idiot skulle återvända till Sunnydale, klippt till hur Spike anländer på exakt samma sätt som han gjorde i "School Hard" i andra säsongen, förutom att han inte ramlade berusad ut ur bilen då.
  • I "Helpless" när Giles får sparken som väktare och Buffy är jätteotrevlig mot Rådetmannen som är där och sedan gråter med Giles.
  • Hela "Doppelgangland", där det cirkulerar två Willow i Sunnydale: vanliga Willow och vampyr-Willow från "The Wish". Favoritdelen är när Vampyr-Willow försöker låtsas vara vanliga Willow för att lura Cordelia och när Willow försöker låtsas vara Vampyr-Willow för att lura alla vampyrer på The Bronze. Behöver jag säga att ingen av dem gjorde en särskilt bra imitation?
  • Scenerna där Buffy är sjuk och Angel vårdar henne. Eller, i "Earshot" där han dödar en demon för hennes skull, går ut i solljuset och tvingar i henne medicin och sedan sitter vid hennes sängkant och väntar på att hon ska vakna och i "Graduation Day: Part Two" där han rusar med henne till sjukhuset efter att nästan ha dödat henne.
  • När Buffy får pris som Class Protector i "The Prom" och när Angel dyker upp för att dansa en sista dans med henne.
  • Slutet i "Graduation Day: Part Two" när the Mayor förvandlas till en jättedemon och tänker sluka hela avgångsklassen, men de istället ställer sig upp, drar av sig sina kåpor och visar att de är tungt beväpnade allihopa och de ledda av Xander (vars soldattakter från "Halloween" sitter kvar) mejar ner vampyrerna som ska hålla dem i schack.



Inga kommentarer: