torsdag 23 april 2009

Angel säsong 2: There Will Be Spoilers

För att sammanfatta säsongen med några ord: Lorne, Darla, flashbacks & karaoke. Det är väl en intressant blandning, eller hur?

Det här är säsongen där Gunn kommer in i gänget på Angel Investigations och får en plats i the Credits. Vad kan man säga om Gunn. Jo, jag gillade honom mer i första säsongen då han inte var med så mycket. Missförstå mig inte! Jag tycker om Gunn, men han var inte en sådan stor favorit som jag trodde han skulle bli. Av Angel Investigations-medlemmarna så är han nog den som jag tycker sämst om. Angel och Cordelia är ju gamla favoriter, Wesley är detsamma och Doyle (har fortfarande inte kunnat släppa att han bara fick NIO avsnitt!) var fenomenal! Fast Gunn har sina stunder, ögonblick då jag inte kan göra annat än att älska honom med hela mitt hjärta.

Innan jag börjar den här sammanfattningen så måste jag bara nämna en sak som jag är besviken på: saknaden av Buffy-referenser. Det fanns så många ställen där de kunde ha fått in lite Buffy. Till exempel så nämner de inte Spike alls. Hallå? Spike får ett kort inhopp i "Darla" där han finns med i flashbacks (förresten så är det nästan samma flashbacks som i ett av mina favoritavsnitt, "Fool for Love" - BS05E07, men mer om det senare). Sedan så har vi "Blood Money" där Chantarelle/Lily, som har synts två gånger tidigare i Buffy och numera bär Buffys alias Anne Steele, dyker upp. Varför nämner de ingenting om Sunnydale eller Buffy? Där har de världens chans! Angel och "Anne" har hur många scener som helst tillsammans, i en av dem så borde väl hon i alla fall kunna säga någonting som visar länken mellan dem? Anne och Angel har ju faktiskt mötts en gång tidigare, i "Lie to Me" (BS02E0x). Anne har blivit biten av Spike, räddad av Buffy två gånger och varit till helvetet tillsammans med henne. Det borde väl kommit upp?

Fast i det avsnittet så fick jag ändå en fin Buffy-referens. Anne driver ett hem där ungdomar på rymmen kan komma och känna sig trygga - en fin gärning med tanke på att Anne själv har bott på gatan och som sagt hamnade i helvetet då hon sökte skydd hos en liknande organisation som utnyttjade ungdomar. Det värmer i hjärtat.

Andra säsongen börjar riktigt macho. Cordy och Wesley lyckas med en audition respektive ragg på krogen, men måste gå därifrån efter att deras sökare piper. Nästa klipp; Angel, Cordy och Wesley sveper in på ett gym, säger några one-liners, slår sönder en spegel, speed-slaying och sveper sedan ut. Och jag älskar. Jag har en svaghet för one-liners och ju mer cheesy det är desto bättre!

I förra säsongsfinalen så återvände Darla, vid liv och mänsklig, genom en magisk ritual som Wolfram & Hart utförde. Vad blir följderna? Fler Darla-flashbacks, mer wicked Darla, mer plågad Darla, mycket mer plågad Angel och en väldigt förälskad Lindsey. Darla är drop dead gorgeous kan jag medge (alla i Buffyverse verkar vara det, både kvinnor som män - men jag klagar inte!), men i början så blev jag rätt irriterad på alla mindgames och drömmanipulerande som hon ägnade sig åt. Lämna Angels huvud i fred. Det blev bättre i "Dear Boy" - en favorit - där Angel ser Darla och blir besatt av att hitta henne, medan Gunn, Wes och Cordy tror att han har blivit galen. Darla spelar hjälplös, gift kvinna och får Kate Lockley att tro att Angel försöker skada henne. Jag älskar Angel/Darla-scener! Fast i början så störde jag mig på att Angel ägnade så mycket tid att "brood" över Darla, annars har det ju alltid varit Buffys plats! Fast, om Buffy får älska både Spike & Angel så måste ju han få älska både Darla & Buffy.
Tycker så synd om Darla. När hon till slut har bestämt sig att finna ro och dö som människa så kommer jädra Wolfram & Hart in i bilden.

Åh, Lindsey! Kan den killen bli snyggare? Jag verkar visst falla för den typen, den grå-skaliga typen. Killar som inte är helt igenom goda eller onda. Lindsey är helt klart den mänskligaste på Wolfram & Hart - och som om inte good looks, attityd, en ond hand (ett av seriens bästa tal hittills!) och en kärlek till Darla räcker, nej. Lindsey är även en otroligt duktig sångare och gitarrist som ser riktigt snygg ut i flanellskjortor!

Jag är jättedålig på att planera och strukturera sådana här inlägg, så från och med nu så kommer jag bara att ösa på. Okej? Vi börjar med... Lorne, Caritas och karaoke! Woho!
Jag kommer aldrig glömma första gången jag såg Angel sjunga Mandy. O-M-G. Jag höll på att kikna av försök att hålla tillbaka mina fnissningsattacker så jag faktiskt hörde vad han sjöng. Det är så otroligt olikt honom och man ser hur obekväm han är. Fast det är inte bara dålig karaoke i andra säsongen av "Angel", långt ifrån. Darla sjunger en gripande version av Ill Wind, Lindsey sjunger och spelar gitarr till L.A, Wesley, Gunn och Cordy sjunger en falsk version av We Are the Champions... och vi ska inte ens nämna Lorne! Några av säsongens bästa scener innehåller den gröna sånggalna demonen. Rest in Peace Andy Hallett!

Pyleaavsnitten (de tre sista där Wes, Gunn, Angel och Lorne har färdats till Lornes hemdimension för att rädda Cordelia) är så skruvad att nästan varenda scen är helt oförsägelsebar. Några exempel: Gänget förs inför dimensionens härskare och tror att de kommer att få slåss för sina liv - bara för att upptäcka att de visst har krönt Cordelia till prinsessa och hon nu "styr" dimensionen. Det absolut bästa med Pylea är att vi får se Lornes danstokiga bror, Numfar a.k.a Joss Whedon i hemlig cameoroll och lite utav ett prank på hans cast. Vi får även träffa Winifred, "Fred", för första gången och eftersom jag är masochist och gillar att plåga mig själv så har jag spoilat resten av serien och vet att hon kommer att vara en viktig karaktär.

En av de bästa Pyleascenerna är den där gänget gör lite research i ett bibliotek och det är djurbilder på böckerna. Wesley utbrister förtjust ”A hart!” efter att ha sett en bild av en hjort, för att sedan kolla på de andra böckerna där det i tur och ordning är ”wolf”, ”ram”… and hart.
Wolfram & Hart nästlar sig in överallt och är världens största cliff-hanger.

Andra guldkorn:
- I "Judgement" när Angel hälsar på Faith i fängelset och har en jättesöt dialog med henne. Hon ser så hälsosam ut och ser ut att äntligen må lite bättre.
- I "First Impressions" då Angel vägrar ta på sig en rosa motorcykelhjälm och måste övertalas av Wesley.
- Alla scener i "Guise Will Be Guise" där Wesley låtsas vara Angel - och slutscenerna där Angel är riktigt sur över att Wesley får så mycket uppmärksamhet i tidningarna. Joss Whedon har en gång sagt att han älskar att se Angel "petty" och jag kan bara hålla med. Mer petty-Angel till folket!
- "The Trial" är full av bra scener. Scenen där Darla får veta att hon är döende är en av dem och scenen där Angel får reda på samma sak. Scenen där Darla försöker få en väldigt tafatt, ny vampyr att sire henne hör också dit. Allra bäst är scenen där Darla äntligen förstår vad Angel går igenom och varför han gör det och beslutar sig att möta sitt slut och dö som människa... vilket hon dock inte gör tack vare Lindsey och Drusilla.
- I "Blood Money" där Angel visar en riktigt pinsam film där Cordelia tränar på att säga "mm, milk" till en reklam och där Wesley strippar.
- I "Happy Anniversary" så finns det en fight-scen där Lorne avväpnar en attackerande demon genom att sjunga en väldigt hög ton. Det är ju också ett sätt!
- Varenda minut av "Disharmony". Harmony dyker upp och Willow har en gästroll, behöver jag säga mer?
- Bästa scen: 20 sista sekunderna av "No Place Like Glrb Pltz" där gänget glatt återvänder hem, bara för att mötas av en sörjande Willow i foajén. Angel vet direkt vad det handlar om. "It's Buffy". Vilket för mig tillbaka till den största gråtarstunden ever - Buffys död.

Btw, jag har börjat prata som Joss Whedon. Eller, jag tänker som honom. För det första så sker 75 % av all tankeverksamhet i mitt huvud på engelska (rättare sagt svengelska) och det är inte vilken engelska som helst. En av de första tankarna som dök upp när jag började att se på andra säsongen var - ordagrant: "Cordy has börjat bli less teeny and more womany". Förstår någon vad jag menar?

Favoritavsnitt: "Are You Now or Have You Ever Been?", "Dear Boy", "Guise Will Be Guise", "The Trial", "Disharmony", "Dead End" - och Pyleadelen, som dock inte riktigt kvalificerar sig pga längd.

Inga kommentarer: