onsdag 8 april 2009

The Ultimate Buffy-Guide: 40 avsnitt du måste se (spoilers)

Jag har gjort en liten lista över mina favoritavsnitt under åren. Från början så var det meningen att inlägget skulle heta "25 avsnitt du måste se", men den titeln var ute ur leken redan innan jag hade sett klart femte säsongen. Jag försökte hamna på "40 avsnitt du måste se", men det gick inte så bra.
Luta dig tillbaka och njut (eller oroas över min besatthet)! Inläggen kommer i kronologisk ordning.

1. "Angel", S01E07
Avsnittet där Angel får en något större roll, där det avslöjas att han är en vampyr och där hela förbannelse-dealen avslöjas. Det är även startskottet på Buffy och Angels förhållande med deras första kyss - och de första två gångerna som Angel räddar henne... och faktiskt dödar en person (Darla) som har haft stor betydelse i hans liv för Buffys skull.

2. "Prophecy Girl", S01E12
Den första säsongsfinalen där Buffy avslutar sina affärer med The Master en gång för alla. En av mina favoritscener, alla kategorier, är med i detta avsnitt, nämligen scenen där Buffy tjuvlyssnar på ett samtal som Giles och Angel har och får reda på att hon enligt en mystisk bok kommer att dö nästa kväll. Sedan så har vi just förstås Buffys första "död" och hennes powerwalk och fight i balklänningen.

3. "School Hard", S02E03
Avsnittet där Spike och Dru anländer och gör livet i Sunnydale intressantare. Jag älskar det här avsnittets teaser, det är säkert ett av de top10 bästa genom seriens gång. Hur Snyder hotar Buffy och en-strulig-tjej-vars-namn-jag-inte-kommer-ihåg-men-som-slutar-som-mat-till-Dru med relegering om de inte anordnar en perfekt Parents-Teacher-kväll och Xander uttalar de katastrofala orden "så länge ingenting händer", klippt till hur Spike anländer i sin bil, med skinnrock, stövlar och vamp-face.
Bästa scen: Spike spanar in Buffy på the Bronze.

4. "Halloween", S02E06
Avsnittet där Ethan Rayne utför lite magi så att alla förvandlas till sina Halloweenkostymer. Willow blir ett (sexigt) spöke, Xander blir en soldat och Buffy blir en hjälplös, gnällig prinsessa. Willow är den enda i trion som har sina minnen kvar och försöker få de andra att förstå vad som händer. Om jag skulle ha gjort en lista över de 10 bästa Buffyavsnitten så kan jag lova att "Halloween" skulle ha varit med. Det finns inget avsnitt som jag skrattar till lika mycket, även efter fem repriser, som detta. Favoritögonblick? När Cordy försöker övertala Buffy att Angel är en god vampyr eller när Buffy förvandlas tillbaka till sig själv just när Spike tänker döda henne. Det finns inget roligare än att se Spike misslyckas med att döda Buffy.

5. "What's My Line: Part II", S02E10
Avsnittet där vi för första gången får möta en annan Slayer, denna gång Kendra som kommer att vara död innan säsongen är slut. Detta är även avsnittet där Angel blir kidnappad av Spike för att återställa Drusilla och där Xander och Cordy slåss mot maskmannen och kysser varandra efter att ha blivit instängda i Buffys källare tillsammans.

6. "Surprise", S02E13
Det här var ett av avsnitten som nästan åkte bort i min rensning av den här listan - men i sista stund så bestämde jag mig för att de 42 bästa avsnitten duger lika bra som ett jämt tiotal.
Buffys första födelsedagsfirande och i äkta Buffy-tradition så slutar det i katastrof. Spike och Dru sätter ihop den ostoppbara demonen The Judge, Angel och Buffy är så söta mot varandra att mina ögon tåras och det hela slutar med ett katastrofalt ligg, vilket leder oss till nästa avsnitt...

7. "Innocence", S02E14
The End of Angel as we know him. Angel förlorar sin själ och Angelus kommer fram och leker. Jag kan inte välja en scen jag tycker om, det finns för många ögonblick som har etsat sig fast på min näthinna. Några exempel? Scenen i skolkorridoren då alla förstår att Angel inte är sig själv längre och han kysser Buffy innan han slänger in henne i väggen. Scenen där Angelus återförenas med Spike och Dru efter så många år. Scenen där Angelus och Buffy slåss för första gången och ett av mina favoritpowermoments under seriens gång: Scooby-gängets utgång från hissen, med en raketkastare, in i Sunnydales galleria.

8. "Bewitched, Bothered and Bewildered", S02E16
Andra säsongen var full av höjdaravsnitt, som detta Valentin-inspirerade avsnitt där Xander försöker använda sig av en kärleksformel för att få Cordelia att älska honom. En formel som slår slint och får alla kvinnor i Sunnydale att bli mordiskt förälskade i honom. Även Drusilla.

9. "Passion", S02E17
Ännu ett av mina absoluta favoritavsnitt. Angelus monolog i första akten är så otroligt bra! Hela första akten är otrolig. Sedan så har vi ju förstås de andra delarna. Jennys försök att fly undan Angelus. Angelus som mördar Jenny. Angelus som leende ser på medan Buffy och Willow bryter ihop av nyheterna om Jennys död. Giles bärsärkargång. Och Buffy som räddar honom. Den där scenen då han skriker till henne att det var hans strid och hon klipper till honom och håller om honom gråtande är så otroligt hjärtskärande.

10. "Becoming: Part II", S02E22
Andra säsongsfinalen som är med på denna lista, första gången som Spike slåss på Buffys sida och den första gången som jag har legat vaken en hel natt och inte kunnat sova på grund av hur en tv-serie slutade. Jag var förstörd efter slutet. Jag är det fortfarande. Varenda gång.

11. "Beauty and the Beasts", S03E04
Avsnittet där Angel kommer tillbaka och där scenen som jag har tjatat så mycket om äger rum. Ni vet, scenen där den halvnakna Angel säger sitt första ord sedan han kom tillbaka, faller ner på knä och kramar Buffy gråtande.

12. "Band Candy", S03E06
Andra gången som Ethan Rayne lurar sig in på den här listan, denna gång med förtrollade chockladkakor som förvandlar vuxna till...tonåringar. Unga Giles och unga Joyce verkar ju komma överens... ehm, ganska bra... och vilken stil och attityd de hade!

13. "Lovers Walk", S03E08
Avsnittet där Spike återvänder till Sunnydale för att hitta ett sätt att få Drusilla att återvända till honom, kidnappar Willow och Xander - och lättar på sitt hjärta för alla som vill höra på. Favoritscenen är den där Buffy är i biblioteket och pratar med Joyce i telefonen, bara för att drabbas av panik då hon hör Spike prata i köket bakom Joyce - klippt till hur Spike sitter och dricker varm choklad och berättar om hur svårt han har tagit Drusillas dumpning.

14. "Amends", S03E10
Avsnittet där The First Evil visar sig för första gången (sedan tar den ett break på tre säsonger) och försöker få Angel att döda Buffy och förlora sin själ igen. Min absoluta Angel-Buffy-scen är den där Angel tänker ta livet av sig ("meet the dawn" för att använda en Sookie-fras) och Buffy försöker hindra honom. Den scenen, där de lirkar, skriker åt varandra, gråter och slåss för att få den andra att förstå är ... fantastisk.

15. "The Zeppo", S03E13
Avsnittet där Xander hamnar i problem och där Scooby-gänget än en gång står inför en apokalyps - och desperat försöker hålla Xander därifrån. Ett av de roligaste avsnitten, speciellt delarna där någon säger "Xander är i alla fall trygg", klippt till hur Xander är i riktigt trubbel. Slutscenen där han springer omkring på Sunnydale High, letandes efter en bomb och med ett zombiegäng efter sig, medan en strid för mänsklighetens överlevnad utkämpas bara några meter bort (utan att han har en endaste aning om det) får mig alltid att kikna av skratt.

16. "Doppelgangland", S03E16
Om "The Zeppo" är Xanders avsnitt så är detta Willows. Anyas andra avsnitt i serien. Den onda Vampire Willow från "The Wish" har kommit till Sunnydale vilket leder till en hel rad förväxlingar. Egentligen så finns det fyra Willows med i detta avsnitt. Vanliga Willow, Vampire Willow, Vanliga Willow som låtsas vara Vampire Willow och Vampire Willow som låtsas vara Vanliga Willow. Hilarious är det första ord som dyker upp i min hjärna.

17. "The Prom", S03E20
Avsnittet där Buffy och Angel gör slut och där Buffy får pris som Class Protector - och en sista dans med Angel. Plus att grunden till Xander och Anyas förhållande läggs i detta avsnitt.

18. "The Harsh Light of Day", S04E03
Spike is back, bättre än någonsin, i jakt på en magisk ring som ska skydda vampyren som bär den mot allt de inte tål - så som vigvatten, kors, pålar och solljus. Första gången vi får se Harmony som vampyr. Min favoritscen är den där Spike, som hela tiden har pratat om hur viktigt det är att Buffy inte får reda på att han är tillbaka i Sunnydale, träffar henne på ett party.
19. "Pangs", S04E08
Avsnittet där Spike för första gången kastas in i Scooby-gängets sfär och även avsnittet där Angel gör sitt första gästinhopp. Alla scener med Spike i det här avsnittet är suveräna, samma sak med Angel-scenerna, men min favorit är nog ändå den där Buffy retar upp en indianande så att den förvandlas till en björn och Spike ropar "A bear! You made a bear! Undo it! Undo it!". I vilken annan tv-serie kan man hitta sådana repliker?

20. "Something Blue", S04E09
Första gången man får se Spike och Buffy kyssa varandra - och första och enda gången man får se Buffy visa sin kärlek öppet och prata om den. Dock så handlar det ju om en trollformel som har gått snett den här gången, men ändå. En smakbit av vad sjätte säsongen har att erbjuda - Spuffykyssar. Jag älskar att se på medan Buffy och Spike planerar sitt bröllop.

21. "Hush", S04E10
Avsnittet utan dialog där några creepy, hjärttagande monster stjäl allas röster. Det är ett av de hemskaste Buffy-avsnitten någonsin. Dels för att "The Gentlemen" är så otroligt läskiga och dels för att det är obehagligt att se på hur folk blir attackerade utan att kunna tillkalla någons uppmärksamhet.

22. "The Real Me", S05E02
Det första avsnittet som Dawn är med i, eller hon syntes ju i 20 sekunder i slutet av säsongspremiären, men det räknas inte. Jag älskar den där känslan som man får första gången man ser det här avsnittet. Den där "WTF"-känslan över att Buffy helt plötsligt oförklarligt har en lillasyster. Och det fruktansvärda "Harmony-gänget" är inte att underskatta!

23. "Out of My Mind", S05E04
Avsnittet där Spike till slut inser att han inte försöker döda Buffy för att han hatar henne, utan för att han älskar henne. Jag älskar hans dröm i slutet. Första gången jag såg det så höll jag på att ramla ur soffan då jag trodde att det verkligen hände, men tyvärr så var det ju bara i Spikes fantasi.

24. "Fool for Love", S05E07
Det ultimata Spike-avsnittet där man får se honom gå från William, den känsliga 1800-tals poeten, till dagens Spike. Allt medan han gång på gång håller på att avslöja sina känslor för Buffy. Min favoritSpike? 70-tals, Billy Idol-kopian som dödar Robin Woods mamma och stjäl hennes rock a.k.a rocken som Spike alltid har på sig.

25. "Crush", S05E14
Avsnittet där Drusilla återvänder till Sunnydale och där Buffy äntligen får reda på att Spike älskar henne - och får panik. Stackars Spike. Det var här jag nästan började hata Buffy för att hon var så otrevlig mot Spike, men det är ju klart. Om man får reda på att ens ärkefiende är kär i en så är det nog ingenting man kan acceptera på en gång.

26. "The Body", S05E16
Avsnittet där Joyce dör och ett av de mest psykiskt tunga avsnitten någonsin. Helt utan känslomusik, med insomningar och långa scener utan klipp. Det känns... tungt. Det finns få Buffy-avsnitt som jag har gråtit så mycket till som jag gjorde när Giles anländer till Buffys hus och hon ropar åt honom att de inte får röra kroppen och sedan bryter ihop i hans famn.

27. "Intervention", S05E18
Buffy-bot gör sin entre! Och vilken entre... Ännu ett förväxlingsdrama där Scooby-gänget tror att det är Buffy som har sex med Spike på kyrkogården när det egentligen är glada Buffybot.

28. "The Gift", S05E22
Avsnittet där Buffy dör för andra gången och ja, ett av de mest tårframkallande avsnitten någonsin. Jag tycker om nästan varenda minut av det här avsnittet, från Xander och Anyas sexstund och frieri i källaren till Spikes bestörta min då han inser att han misslyckades med att skydda Dawn som han hade lovat Buffy... Och förstås, slutscenen där alla står och ser på Buffys kropp och man riktigt ser sorgen. Det var tur att jag redan hade sett en större del av sjätte säsongen och visste att Buffy inte var definitely dead.

29. "Bargaining: Part I", S06E01
Avsnittet där Buffy inte är tillbaka ännu. Eftersom det egentligen är ett dubbelavsnitt så vet jag inte riktigt om Buffy hinner komma tillbaka i Part I eller om det är i Part II. I alla fall, det är Gråtfest 2009 varenda gång jag ser på det här avsnittet. Hur Scooby-gänget försöker klara sig utan Buffy och hur Buffybot har fått ta hennes plats utåt sett.

30. "Life Serial", S06E05

Början på en av de bästa skivorna någonsin. "Life Serial", "All the Way" (som nästan kom med på listan), "Once More With Feeling" och "Tabula Rasa" på samma disc. Avsnittet där nördtrion har en tävling vem som kan irritera Buffy mest. Jag älskar-älskar-älskar Andrew, Warren och Jonathan i början av säsongen. Om inte Warren hade blivit så maktgalen så hade de varit perfekta. Tidloopen där Buffy försöker sälja en mumiehand om och om och om igen är så otroligt rolig att se.

31. "Once More With Feeling", S06E07
Måste jag ge en förklaring? Musikalernas musikal. Jag har hela OMWF på repetoaren i duschen. Walk Through the Fire och I Have a Theory är de jag oftast går och sjunger på, men på sista tiden så har Going Through the Motions, Where Do We Go From Here? och Rest in Peace blivit allt vanligare. En vän till mig har sagt att om hon måste höra mig sjunga "If my heart could beat, it would break my chest" en gång till så kommer hon att säga upp bekantskapen med mig.

32. "Tabula Rasa", S06E08
Ännu ett förväxlingsdrama. Avsnittet där hela Scooby-gänget tappar minnet och försöker komma på vad de har för någon relation med varandra. Xander tror att han kallas för Alex och är tillsammans med Willow, som tycker att sitt namn är löjligt. Spike, eller "Randy, tror att han är Giles son och Giles och Anya (som inte kan uttala sitt namn rätt) tror att de är förlovade. Buffy hittar inget identitetskort och döper om sig själv till Joan... Och sedan kommer vampyrerna.

33. "Hell's Bells", S06E16
Anya och Xanders bröllop, med ett av de mest hjärtskärande sluten. Det gör ont i bröstet av att behöva se Anya gå ensam och sårad nerför altargången efter att Xander har lämnat henne. Avsnittets början är komisk och kärleksfull - och slutar i spillror. Varför, varför, varför kan inte bara Xander förklara allting bättre när han lämnar henne? Isåfall så kunde de ju haft en andra chans. Nu får jag se mitt favoritpar gå och älska varandra på skilda håll i en hel säsong!

34. "Entropy", S06E18
Anya försöker få någon att önska Xander någonting otrevligt, men hittar ingen som inte fortfarande tycker om honom - förrän hon stöter på Spike. Det ena leder till det andra och plötsligt så polerar Spike och Anya borden - medan Willow, Xander, Buffy, Dawn och nördtrion ser live-showen över den gömda övervakningskameran. Buffy blir sårad. Xander blir sårad. Anya blir förkrossad och Spike har än en gång lyckats förstöra sina chanser.

35. "Selfless", S07E05
Ett Anya-avsnitt. Anya har gjort comeback som brutal hämnddemon, men har dåligt samvete och medan Buffy härdar sig inför det svåra hon har framför sig - att döda sin vän - så ser Anya tillbaka över sitt 1000 åriga liv. Från vikingatiden då hon var svenska Aud (och har en otroligt rolig dialog på otroligt dålig svenska - grammatiken är rätt, men uttalet fel) till ett nytt "Once More With Feeling"-nummer där hon sjunger om hur mycket hon älskar Xander.

36. "Conversations with Dead People", S07E07
Jag älskar det här avsnittet på grund av dess ... annorlundahet. (Är det ens ett ord?). Det är inte som andra Buffy-avsnitt. För det första så är inte Xander med. För det andra så har ingen av Scoobiesarna någon scen med varandra. Det är fyra skilda handlingar. Buffy träffar en gammal klasskamrat, som just vaknat upp som vampyr, på en kyrkogård. Dawn terroriseras av någonting hemma, någonting som hon tror håller Joyce borta från henne. Willow får ett meddelande från andra sidan, från Tara - och nördtrion återvänder... Eller Jonathan och Andrew återvänder. Jag älskar låten som spelas i det här avsnittet, Blue med Angie Hart.

37. "First Date", S07E14
Robin Woods identitet avslöjas, Xander lyckas än en gång attrahera en mordisk demontjej och Wood får reda på vem det var som mördade hans mamma. Jag älskar teasern. Love is in the air. Där Spike och Buffy berättar att de har tagit ut Spikes chip och får det låta som att det bara "råkades" hända, allt medan Giles flippar.

38. "Storyteller", S07E16

Ännu ett annorlunda Buffy-avsnitt med fokus på Andrew. Andrew filmar en dokumentär, Buffy the Slayer of Vampyres, om vad som händer i kampen mot the First och gör karaktärsbeskrivningar, bakgrundsförklaringar och lyckas göra allting löjligt underhållande. Favoritscen? Antingen den där Andrew ska förklara vad de hotas av och har ritat upp en ganska dålig bild på en wipeboardtavla eller scenen där Andrew gör presentationer vid frukosten och allting plötsligt blir i slowmotion, med Spike i bar överkropp och Buffy i äkta schampooreklamshårkastande.

39. "Lies My Parents Told Me", S07E17
Lite utav en fortsättning på "Fool for Love". Vi möter än en gång 70s-Spike, William pre-vampyr och William post-vampyr. Vi får se Spikes mamma och får se honom göra en "Lestat".
Avsnittet går ut på att ta reda på vad det är som the First använder för att trigga Spike - samtidigt som Robin Wood planerar att hämnas sin mor och döda Spike, med Giles hjälp.
Slutscenen, där Buffy slänger ut Giles ur sitt liv, får mig alltid att gråta - trots att jag tycker att hon gör rätt.

40. "Chosen", S07E22
Seriefinalen. The End. El fin. Slutet. Det finns för mycket för att kunna beskriva det. Saker som jag tycker om? Jag tycker om Angels barnslighet gentemot Spike. När han blir sur för att Spike har en själ nu, eftersom han ju hade en själ först. Och sedan när Spike visar sig vara lika barnslig tillbaka. Vi får ju inte glömma slutstriden, eller scenen där Buffy ställer sig upp igen, skadad, i slow motion och fortsätter att döda übervamps. Eller hennes tal. Eller hennes scen mot the First. Eller Spikes död. Eller scenen där Giles, Willow, Xander och Buffy skiljs åt innan slutstriden. Eller Anyas död. Eller...

"The Wish" (S03E09) kom nästan med på listan, men åkte bort i slutredigeringen. Det är helt enkelt för hemskt för att vara med. Jag avskyr vissa saker i det avsnittet. Allting egentligen. Jag blir nästan illamående ibland då jag ser det. Varför? Det vet jag inte, kanske för att Willow och Xander är sadistiska vampyrer, Buffy är hårdkokt vampyrjägare, Angel är torterad, Xander dödar Cordelia, Oz dödar Willow och Buffy bryr sig inte det minsta när Angel blir dödad. Dock så är det Anyas första avsnitt, så tummen upp för det.
Av samma anledning så är inte heller "Normal Again" (S06E17) med på listan, trots att jag tycker om det avsnittet. Jag mår psykiskt dåligt efter att jag har sett det, så därför så fick det hoppa av listan.
"Him" (S07E06) och "Gone" (S06E11) var även de två avsnitt som inte riktigt räckte hela vägen fram. "The Replacement" (S05E03) var också med in i det sista.

Inga kommentarer: