måndag 13 april 2009

Qué? Joss, anti-feministisk?

Jag var precis inne på IMDb och på diskussionsforumet för "Angel" så är ett ämne som heter "Joss Whedon - Anti-feminist" högst upp. Jag har inte läst ämnet, eftersom jag inte vill bli spoilad, men jag har skummat igenom orginalinlägget lite snabbt och jag blev chockad. Hur kan någon säga att Joss är anti-feministisk? Han är en av de starkaste manliga feministerna jag någonsin har stött på. Har ni sett Buffy? Vet ni att anledningen till att Buffy existerar är för att Joss ville ha fler kvinnor som kan ta vara på sig själv i populärkultur? Att han ville göra en stark kvinnlig förebild?

Det står bland annat i inlägget att "Buffy is the only female character that does any major fighting, but that's because she was born with powers- if she hadn't been born a slayer, she wouldn't fight half as well as she does when she is one. Not to mention the fact that hers is a particularly weak character. "
Ehm. Enda kvinnliga karaktären som har "major fighting". Har du missat hela sjunde säsongen? Har den som skrev detta missat att Faith existerar? Och varför är Buffy svag? Buffy är inte svag, hon är mänsklig. Jag skulle inte vilja se en känslolös kvinna slåss. Jag vill ha den riktiga varan, och det är vad Buffy är.
Jag är en av de gnälligaste människorna jag vet - och jag känner igen mig i Buffy. Jag är miss tycka-synd-om-mig-själv och tvärtemot mig så har Buffy verkligen anledning att tycka synd om sig själv.

"Anya was a vengence demon, but she was shallow, like Cordelia, and she did a little fighting as a human, but he strength came from her demon self. ".
Hallå? Har allting med kroppstyrka att göra? Och vad gör det om de är ytliga? 99 % av alla jag känner, tjejer som killar, är ytliga. Anya är egentligen inte ytlig, hon är bara... speciell. Anya visar verkligen hur stark hon är när hon väljer att bli människa igen istället för att ta en lättare väg som demon. Hon visar hur stark hon är när hon inte flyr i slutstriden utan stannar för att slåss. Hon visar hur stark hon är då hon dödar übervamps utan att ha vare sig magiska skills eller slayer strength. Fast det kanske inte räknas för den som skrev inlägget.

"Now to Dawn. What a laugh her character was. Possibly the whiniest character he ever thought of, aside from Conner, but at least he was useful in battle. Dawn would need her big sister there to save her. "
Ehm. Ehm. Ehm. Har någon tänkt på att Dawn är 14 - 16 år under seriens gång? Alla behandlar Dawn som ett barn, med all rätt. Dawn är ett barn. Med egna erfarenheter - då jag har en av världens mest hormonmonsteriga 15-åriga lillasyster - kan jag säga att det är en period då speciellt tjejer gnäller om allt. Och om jag inte minns fel så dödar Dawn en vampyr i "All the Way" och en hel drös übervamps i "Chosen".

För att avsluta med ett citat: "I just don't see why everyone makes a big deal about Joss Whedon being a feminist when he clearly sticks to old fashioned gender roles."
Vad är en feminist? Vilka könsroller finns det som kunde ha blivit brutna? Jo, javisst, en kille kunde ha varit den ytliga kläder-skor-hår-personen, men let's face it. Det är vanligtvis en tjejsak. Jag är ingen kläder-skor-hår-person, vilket ibland håller på att få mig att gråta av tristess. Varför då? Jo, för att vissa av mina vänner (läs: ungefär varenda en av dem som har dubbla X-kromosomer) gillar att prata smink, hårprodukter och kläder de skulle vilja beställa från internet. Så jag låter dem prata om det, medan jag istället drömmer mig bort till Buffyverse.

Inläggen nedanför fortsätter samma person med att säga att Willows vampyrdödande inte räknas då hon använde magi och att hon är lika svag utan dem, påpeka att Faith och Buffy bara är svaga tjejer utan sina slayer-powers och att alla tjejer i Buffyverse har varit damsels in distress någongång. "Gäsp" säger jag bara. (Fast, egentligen så kokar det i mina blodådror).

1. Ja, Willow har tagit hjälp av magi, men hon har även bidragit mycket till striderna. Mer än t.ex. Xander eller Oz... och vad har "magi - inte riktigt styrka" med det hela att göra? Willows styrka är hennes magi, ja, men vad gör det? Vilket tar mig till irritationsmoment två (eller hundratvå)...

2. Ja, Buffy och Faith har vissa fördelar, men duh! Ja, de är hot chicks with super powers (för att citera Faith), men det gör väl inte dem till sämre symboler för girl power? Serien försöker ju trots allt vara realistisk (så realistiskt det nu går att vara i en värld full av magi, demoner, vampyrer och andra other worldly stuff). Vampyrerna och demonerna har superstyrka. Ja, tjejer brukar oftast visas som svaga på filmer, men för att Buffy & Faith skulle kunna ta sig an dem så skulle de vara tvungna att vara supersuperstarka - typ body builder starka. Hur realistisk är det med SMG som supersuperstark på naturlig väg?
Och det är inte bara tjejerna. De enda som har vunnit en fist fight med en vampyr/demon under seriens gång är Buffy, Faith, Kendra, the Potentials, Spike och Angel. Varav alla har superkrafter. När har ni någonsin sett Xander vinna mot en vampyr på grund av styrka? ... okej, Robin Wood har gjort det, men han är tränad sedan barnsben för att döda vampyrer så jag räknar bort honom.
Och, btw, Tara. Tara dödar en demon med ett yxhugg, utan superkrafter eller magi. Det ni.

3. Den sista punkten, som verkligen får mig att undra om personen som skrev denna åsikt verkligen har sett ett enda Buffy-avsnitt, damsel in distress-situationen. Min spontana kommentar: "Vem har INTE varit damsel in distress i något avsnitt?". Jag har sett 14 avsnitt av "Angel" och han har redan varit i damsel in distress-situationen minst tre gånger, för att inte tala om alla gånger som Buffy har fått rädda Angel. Willow har varit kidnappad, Giles har varit kidnappad och torterad, Spike har VERKLIGEN varit kidnappad och torterad, Oz har varit tillfångatagen (kan någon säga "New Moon Rising"?) och Buffyverse ultimata damsel in distress måste väl ändå vara Xander? Om man lever i Buffyverse så får man finna sig i att åtminstone någongång bli utsatt för lite damsel in distress-ing.

Inga kommentarer: