tisdag 22 september 2009

Supernatural S02E17: Heart

SPOILER
Jag är så upprörd, chockad och gråtfärdig att jag inte ens orkar skriva vad avsnittet handlar om. Det är ju spoilervarning så alla som inte har sett avsnittet har ingenting här att göra.

Alltså. Jag brukar i vanliga fall gråta tyst. Alltså tårar, lite hulkningar, men ändå tyst. Den här gången kved jag som ett skadat djur. HUR kan man bara göra sådär? Hur mycket smärta kan man egentligen få in i en 5 minuter lång scen? Och hur kan man avsluta ett avsnitt sådär? Med ett skott, Deans ansikte och sedan tystnad.
Jag tyckte om Madison. Hon var en av de bästa tjejerna som killarna har träffat, någonsin. (Jag gillade Sarah i "Provenance" också). Och så måste det sluta sådär?

Jag kände igen tjejen som spelade Madison och efter lite research så visar det sig att hon har varit med i ett avsnitt av "Veronica Mars". Aha. Här ser vi ett BRA överhopp från VM. Varför kunde inte Madison fått stanna när Jo kommer in och ut ur serien hela tiden och är irriterande?

Hela Madison-ber-Sam-att-skjuta-henne slog så hårt dels på grund av att det är exakt samma vädjan som Sam har gett till Dean i flera avsnitt nu. Dean inser det, Sam inser det och jag inser det. Sam vet att han måste skjuta henne, han vet det. Han vet hur mycket det betyder för henne, att hon inte vill dö, men inte vill bli ett monster heller. Han vet att hon vill att han ska skjuta henne för att deras relation är så djup, trots att de knappt har känt varandra en halv vecka. Samtidigt så får Sam känna hur det är för Dean att lyssna på hans vädjan om att bli dödad istället för att behöva leva som ett monster som skadar andra. Deans tårar i köket efter att Sam skakande av gråt går ut för att skjuta kvinnan som han har börjat älska är bara... Och Sam har aldrig varit sötare än i det här avsnittet.

Jag har aldrig lagt märke till exakt hur söt Jared Padalecki är! Jag har märkt att han är söt, riktigt söt, redan i "Gilmore Girls", men det var först nu jag noterade hela hans söthet. De där ögonen, leendet, smilgroparna. De får det nästan att rysa i mig för de är bara så... känsliga och söta. Det känns fel att säga det här då jag just nu är bedövad av sorg och chock, men damn, Jared Padaleckis kropp! Jag har nog aldrig levt mig in så mycket i en sexscen som i den mellan Madison och Sam.

Jag måste inkludera två vitt-skilda filmer. Det ena är en Madison/Sam-video om händelserna i "Heart" och det andra är deras sexscen. Jag hittade en film där de hade tagit hela slutscenen ur Deans perspektiv och visat på likheterna mellan Madison och Sams situation och den som Dean var i några avsnitt tidigare - och då upptäckte jag att Madison och Sam har EXAKT samma repliker.





Det känns hemskt att avsluta ett inlägg om ett sådant tragiskt avsnitt på det här sättet, men: herregud! Såg ni Sams biceps?

Inga kommentarer: