måndag 21 september 2009

Supernatural S02E12: Nightshifter

SPOILER

Jag började att hulka mitt i en vanlig scen när jag insåg hur mycket trubbel Dean och Sam egentligen är i. Alla talar om Dean som ett monster och de har tillåtelse att skjuta honom nu, utan rättegång eller någonting. Sam är hans "Bonnie" och väntar ett långt fängelsestraff. Allt för att de bara försöker att rädda världen. Det är så otroligt ORÄTTVIST! Jag vill att de ska göra en Buffy. Jag menar, hur många gånger har inte hon varit misstänkt för mord utan att det har blivit några konsekvenser?
Jag tycker så otroligt mycket synd om dem. Jag vill bara hålla om dem och gömma dem från FBI i mitt rum.


Det hela börjar med att Dean och Sam är och utreder några konstiga rån där en trogen, gammal anställd helt plötsligt rånar sitt arbete, misshandlar/dödar gamla vänner, dumpar bytet på vägen hem och sedan tar livet av sig. Efter lite research så stöter bröderna på en säkerhetsvakt som blev nedslagen. Han förklarar att det som attackerade honom inte var mänskligt. Det var en mandroid, en robot. Bröderna ser igenom hans historia och inser att de har att göra med en shapeshifter, vilket gör att Dean tar det vääldigt personligt då deras senaste möte med en shapshifter innebar att Dean blev juridiskt död, anklagad för mord och fick FBI i hälarna. Bröderna tar sig in i säkerhetscentralen på en bank och sätter sig att vänta på att shapeshiftern ska slå till igen. Just som de upptäcker shapeshiftern så ser de Ronald, mandroidsäkerhetsvakten, komma in med ett maskingevär, låsa igen banken och ta alla gisslan. Han har bestämt sig för att fånga sin "mandroid" och släpper inte ut någon innan han har fångat den. Bröderna beslutar sig för att hjälpa honom och det är såklart då FBI anländer till platsen.

Jag har börjat att avsky shape-shifters. Varenda gång det är en sådan inblandad så blir alltid Dean anklagad för mord. Det är som att de har gått ihop och bestämt sig för att göra hans liv så surt som möjligt!

En scen som är riktigt känslig för mig är den där FBI-polisen pratar med Dean i telefon och säger att om han inte ger sig så kommer de att skjuta honom och att de vet att Sam är Bonnie till hans Clyde. Man ser hur ont det gör i Dean, inte bara för att han är oskyldig utan för att Sam nu är nerdragen i det hela. Förut så var Sam fri att gå, men nu räknas han som medbrottsling och kommer att få ett långt fängelsestraff han också. FBI-agenten refererar till Dean som "ett monster" och drar upp John och hans "dåliga uppfostran" av sina söner och vad för slags psycho John var. Jag vill bara slå ner FBI-agenten.

Slutet. Wow. Här har vi ännu en sådan där gammal amerikansk rockgrupp som jag har hört namnet på, men inte hittat någon under fyrtio som egentligen lyssnar på dem. Hur hittar de så otroligt träffande låtar? Jag menar, Carry on Wayward Son av Kansas verkar ju skriven för bröderna Winchester och den här låten.. Renegade av Styx också. Lyssna på texten.
Jag grät när jag såg slutscenen. Fast jag tycker om att det efter Deans "We're so screwed", helt plötsligt börjar gå i ... dur?



Inga kommentarer: