söndag 20 september 2009

Supernatural S02E10: Hunted

SPOILER!

"You do that to my brother? I'll kill you!"

Jag lovar, en dag så kommer kärleken mellan bröderna Winchester ta död på mig. Säkert den dagen då serien plötsligt gör en helvändning och Sam blir ond och Dean måste döda honom eller något liknande. Den dagen så kommer mitt hjärta att brista.

Dean avslöjar till Sam vad deras pappa sa till honom just innan han dog. Att han måste rädda Sam och om han misslyckas så måste han döda honom. Sam blir panikslagen, arg och rädd för att han trots allt ska bli ond och rymmer iväg för att få svar. Det för honom till Indiana där han får ett besök av Ava, en tjej som även hon har visionsdrömmar om folk som ska dö. Hon har drömt om Sam och varnar honom att någon vill spränga honom i småbitar. Samtidigt som de upptäcker att någon har mördat en annan av YEDs utvalda så dyker Dean upp i Indiana, just i tid för att bevittna hur Gordon försöker att lönnmörda Sam. Dean räddar förstås Sam, men blir kidnappad av Gordon på köpet. Gordon använder honom som bete för att få Sam att komma till en öde stuga där han planerar att spränga den yngre Mr Winchester i småbitar.

Vad tänkte Gordon på egentligen? Gah, jag hatar Gordon! Varför kunde inte bara Sam låta Dean döda honom så att vi slipper oroa oss för honom? Och att Sam är lagligt vildbråde? HALLÅ? Killen har ju gång på gång visat att han står emot YED. Hur stor chans är det att Sam någonsin skulle gå över på YEDs sida? Till skillnad från de andra "utvalda" så vet Sam vad som finns där ute. Han vet vad YED är och vad YED vill. YED dödade hans mamma. YED dödade Jessica. YED höll skrattande på att döda Dean. YED dödade hans pappa. Jo, jag tror verkligen att Sam kommer att joina YED.
Och hur stor nytta skulle han egentligen göra? Jag menar, killen har visioner! Det är inte så att han är någon fysiskt farlig kraft. Han ser folk som ska dö. Hur ska det kunna hjälpa YED?

Gordon är inte så smart. Han har Dean levande i en stol i rummet bredvid rummet där han tänker spränga hans lillebror i småbitar. Vad tror han att Dean kommer att göra samma sekund som han kommer lös från stolen? Jag gissar att blint raseri inte ens börjar att beskriva vad som skulle komma.
Alltså. Den där scenen. När Dean hör Sam komma och vet att han mest troligt kommer att dö, det gör så ont i mig att se det. Deans panikslagna ögon när första bomben exploderar och den andra blicken, som är ännu mer fylld av smärta, när den andra bomben går av. Och lättnaden när han hör Sams röst. Och den där "halvkramen" han ger sin bror när Sam befriar honom, som att kolla efter skador.

Sam är underbar i det här avsnittet. Särskilt i striden mot Gordon som försöker att få honom att vara ett monster. Sam är guldvärd. Jag brukar oftast glömma bort honom, men i det här avsnittet så älskade jag honom av hela mitt hjärta. Nästan mer än Dean, fast inte riktigt. Alltså, jag tjatar så mycket om Dean, men sanningen är att jag tycker om båda bröderna och ensamma så skulle de inte vara hälften så bra. Saken är bara det att det bra Sam-detaljerna oftast är så abstrakta att de inte går att beskriva. Därför blir inläggen mest Dean.

Ava är cool. Hoppas att vi får se mer av henne. En sak som ändå måste vara fel är ju Ashs research om YEDs utvalda. Han får upp fyra namn; Sam, Max från "Nightmare", Andy från "Simon Said" och Scott, men ändå så har John jagat YED i flera år och räknat ut ett samband. John säger ju själv i "Salvation" att han aldrig hunnit fram i tid och flera gånger bara mötts av en nedbrunnen ruin. Borde de inte räkna med dem på listan? Om YED gör sådana generationshopp så måste det ju innebära att han inte planerar att starta sitt krig riktigt än då hans nyaste "soldater" fortfarande bara är småbarn.

Tummen upp: i Roadhouse-scenen så spelas Muses Super Massive Black Hole i bakgrunden. Jag fick en liten glädjechock när jag hörde det.

Jag ville så gärna hitta "Dean-tror-att-Sammy-är-sprängd-i-småbitar"-scenen, men hittade den inte på youtube. Visste inte direkt vad jag skulle söka på utan att spoila mig själv.

Dean: Dude, you ever take off like that again...
Sam: [smiling] What? You'll kill me?
Dean: That is so not funny.

Inga kommentarer: