lördag 19 september 2009

Supernatural S02E06: No Exit

SPOILER!


"Våga bara bli förälskad i Jo, jag varnar dig! Dean, hitta en annan tjej som passar dig bättre".
Finns det fler därute som är som mig? Som ibland kan pausa tv-bilden för att ha diskussioner med karaktärerna? Jag kunde inte låta avsnittet börja utan att varna Dean för Jo. Alltså, gud vad jag hatar Jo! Jag vet inte om det är av avundsjuka då hon helt klart har någonting på gång med Dean, om det är för att jag avskydde Meg (Manning från VM, inte demon-Meg) eller för att hon helt enkelt inte är en karaktär i min smak. Jag lutar mot det tredje. Jag menar: Man kan inte tvinga Dean och Sam att låta en stanna kvar och jaga en ande med dem, riktigt tränga sig på, och sedan bli sur på dem för att deras pappa råkades vara med ens pappa när han dog! Jag menar: varför ens ta ut det på Dean och Sam? Vad har de med saken att göra?
Enda positiva saken med detta är att det inte verkar bli någon Jo/Dean-romans på gång just nu, yay!


Sammy och Dean råkar komma in till "the Roadhouse" just i tid för att bevittna ett gräl mellan mor och dotter Harvelle. Det visar sig att Jo har satt ihop ett fall där unga tjejer försvinner från sina lägenheter i en byggnad i Chigago. Hon vill fara dit på jakt, men Ellen vägrar låta henne gå. Hon vill inte förlora Jo som hon förlorade sin man, som också var en "hunter". Bröderna tar på sig fallet, men väl i Chicago så upptäcker de att Jo har smittit hemifrån och är där. Hon övertalar dem, eller tvingar dem, att ljuga för Ellen då hon ringer och frågar om de har sett Jo. Tillsammans med Dean och Sam börjar hon undersöka husets historia, men blir förstås kidnappad av anden då hon ägnar mer tid åt att flörta med Dean, visa sig duktig och göra sin pappa stolt än att tänka.


En sak som jag gillar med det här avsnittet är att "the bad guy" är anden efter H.H Holmes, en verklig seriemördare. Det går även ihop med det åttonde avsnittet, "Crossroad Blues", som delvis handlar om en verklig musiker. Dock så tvivlar jag på att H.H Holmes verkligen hemsöker ett bostadshus och har en hemlig håla i en gammal del av kloaksystemet där han låser in dem i järnkistor, men det var en intressant backstory. Jag tyckte nästan synd om Jo när hon låg där inlåst och rädd. Detsamma när hon berättar om hur det var när hennes pappa var hemma när hon var liten och vad hon minns av honom innan han dog.

All mitt... hat för Jo omvandlas till kärlek när det gäller hennes mamma. Jag älskar scenen där Ellen, Dean, Sam och Jo sitter i Impalan och har en lång lång resa framför sig och stämningen är högst tryckt. Alla är tysta, Dean är livrädd och Ellen låter honom inte lyssna på musik utan sitter där som Ice Queen.

Ett avsnitt som kunde ha varit bättre. Varför måste alla möjliga komma och tränga sig emellan bröderna? Med Gordon och Jo så kommer vi väl aldrig mer få ett riktigt Dean/Sam-avsnitt! (obs, inte slash som i slash)

Inga kommentarer: