torsdag 17 september 2009

Supernatural S02E02: Everybody Loves a Clown

SPOILER!
Direkt jag såg titeln på det här avsnittet så insåg jag att nej, det här kommer inte att bli lätt. Inte en chans. Med en sådan titel så kommer det helt klart att finnas med åtminstone en clown och den kommer säkert att vara creepy, och hade jag rätt? Ja.
Det var helt klart det creepigaste avsnittet efter "Bloody Mary". Jag tvivlar på att jag kommer att kunna sova gott i natt. Enda trösten är ju att clownen måste bli inbjuden in i huset och eftersom både jag, min mamma och lillasyster är livrädda för clowner så är det nog inte så stor chans.

Så, vad var bra med det här avsnittet? Damn, nu har det börjat igen. Min specialare, "jag-ser-så-många-avsnitt-på-rad-att-jag-inte-kommer-ihåg-vad-som-hände-i-dem-före-jag-har-bearbetat-allt"-mania. Jag tycker om Sams försök att få Dean att öppna upp och prata om Johns död. Dean har dragit på sig stenansiktet och nekar till all slags delande med en ironisk, bortstötande kommentar. Enligt honom så är det enda han kan göra att försöka laga sin Impala tills de får upp ett spår.. vilket de såklart gör. Det leder dem till en bar för andra "hunters", en bar som drivs av Ellen Harvelle och hennes dotter Jo, som bara råkas vara Meg Manning från "Veronica Mars". Jag gillade aldrig Meg och jag gillar inte Jo, mest för att hon tror att hon är så badass och först stöter bort Dean bara för att sedan försöka komma innanför hans byxor. Hm. Jag gillar inte tjejen och jag är rädd att det kan bli någonting seriöst i stil med "flera avsnitts"-förhållanden om det blir någonting mellan dem. Så Jo/Meg, håll dig borta från Dean!

Där på baren så stöter de på Ash, en sluskig, redneck med åttiotalsfrisyr (som Dean diggar) som visar sig vara expert på att krossreferensera på internet och att spåra demoner genom väderomslag, incidenter och mystiska dödsfall. Såklart så sätter han en tag på YED och om inte det vore nog så får killarna ett fall. En mystisk clown som terroriserar barnfamiljer. Ett uppdrag som Sam inte är så glad för då det visar sig att han - liksom mig - är livrädd för clowner. Detta leder till en av de bästa retsamma grälen mellan killarna på en lång stund:

Dean: I know what you're thinking Sam. Why did it have to be clowns?
Sam: Oh, give me a break.
Dean: [laughs] You didn't think I remember, do you? Come on, you still bust out crying when you see Ronald McDonald on the television.
Sam: At least I'm not afraid of flying.
Dean: Planes crash!
Sam: And apparently clowns kill.

Detta avsnitt innehåller även en rolig scen där Dean klampar i klaveret under ett samtal med en blind och en dvärg. Det innehåller även en annan jätterolig scen där Sam måste sitta på en clownformad stol, okej, låter inte roligt - men är det. Avsnittet avslutas med att Sam och Dean än en gång grälar om Deans hårdhet och ovilja att ta itu med sina känslor, vilket slutar med att Dean, full av sorg och raseri, misshandlar sin älskade Impala med en domkraft.

Min favoritrecensent från Buffy/Angel-tiden, katierose295, verkar visst vara ett "Supernatural"-fan också, för hon kommenterar dessa avsnitt också. Hon nämner Impalan och dess betydelse i familjen Winchester.
"And speaking of the Impala, I think last episode Sam was seeing it as representing his brother. Like Dean, it had been damaged and needed to be fixed. In "Everybody Loves a Clown" I think that Dean is seeing the Impala as representing John. He's obsessed with fixing it and won't even talk to Sam about much else for the week after John died. "
Jag håller med till en del, men jag tror att Dean även ser Impalan som en del av sig själv. Han fick bilen av John och jag tror att det betydde mycket för honom, men jag tror även att hans besatthet att få den körduglig igen har mycket att göra med att han är full av ilska. Han vill ha det som förut, när det var han och Sam ute på vägen, i Impalan, med John frånvarande - men vid liv.

Hon skriver även:
"But, at the end, after Sam's speech finally gets through to him a bit, Dean takes a crow bar to the Impala. Giving into his sorrow as he beats the car in an almost blind rage, over John making that deal and leaving him. It's a very powerful scene."
Jepp, det där beskriver scenen perfekt, men jag måste tillägga att jag tror att Impalan även symboliserar han själv, vilket kommer tillbaka i ett senare avsnitt där Dean gång på gång upprepar "What's dead should stay dead!". Dean har börjat att förstå vad som hände på sjukhuset och kan inte hantera att John offrade sig för att rädda honom. Det finns bara två människor som Dean bryr sig om - John och Sam - och i hans värld så är det oacceptabelt att en av dem skulle dö för att han skulle få leva, särskilt då hans motto i världen är att hålla dem alla tillsammans, säkra.

Inga kommentarer: