fredag 18 september 2009

Supernatural S02E05: Simon Said

SPOILER!
"Simon Said" är ett av de roligaste avsnitten hittills, tack vare Dean. Det finns så många guldmoment, två av dem kommer jag att visa, som han är inblandad i att han stjäl hela avsnittet.

I "Simon Said" så får vi möta ännu en, eller egentligen två, av YEDs utvalda barn, vilket leder till mer oro, mer problem och en mörkare framtid för Winchester-bröderna. De träffar Andy som har förmågan att ta över folks viljor. När han ber någon om någonting så lyder de, även Dean som glatt ger Andy sin älskade Impala utan ett ögonblicks tvekan. Sam är däremot immun och när en man blir mind-controlled mitt framför en buss så är han på krigsstigen. Det är ju självklart att Andy är den skyldige. Fast nästa mind-contrololycka händer när bröderna har Andy under uppsyn och han verkar inte vara en dålig kille. Enter the evil twin. I det här avsnittet så får vi också reda på att alla YEDs utvalda inte följer samma mönster. Inte alla har mystiska bränder och mördade mödrar, nej. Det händer bara om "ritualen" blir avbruten.

Jag gillar verkligen Andy. Han är så söt och rolig med sin isbjörnsvan med discokula, men mest gillar jag hans scener med Dean. Hur han får Dean att ge bort Impalan och Deans reaktion senare när han inser vad han har gjort. För att inte tala om när han återförenas med sin bil - med ett "I'm sorry, baby. I'll never leave you again!". Bäst är ändå denna scen:


Jag älskar den här scenen av hela mitt hjärta. Sams min när Dean helt plötsligt häver ur sig "We hunt demons" till en helt främmande person, som dessutom är deras främsta misstänkta. Och Deans rabblande därefter om att Sam är hans bror och också har "gåvor" och att Sam tror att Andy är en mördare och hans obekväma leende efteråt.

Enda nackdelen med det här avsnittet är att det finns med tecken på en möjlig Jo/Dean-romans och som sagt - jag gillar inte Jo i samband med Dean. Jag gillar inte Jo alls! Jag gillar Ellen och skulle gärna se mer av henne, men hennes dotter kan hålla sig i bakgrunden och sluta stöta så otroligt mycket på Dean! Hon är ju... ett barn! (kan bero på att jag tänker på henne som junior i high school efter VM).
Dock så leder det till en jättebra scen där Dean sjunger! Det ni :D (ja, det var ett smiley-tillfälle).


Inga kommentarer: