fredag 18 september 2009

Supernatural S02E03: Bloodlust

SPOILER!
Detta är avsnittet där Amber Benson (dvs. Tara från BtVS) dyker upp som någon slags Cullen-ish vampyr. Jag har svårt att se henne i den här lite mer... bossiga rollen, trots att hon är hur snäll som helst. Jag tänker bara på henne som tysta, blyga Tara, som trots allt kunde vara stenhård när det behövdes. I vilket fall som helst.

Det här avsnittet handlar till stor del om skillnaden mellan olika "hunters", om världens gråskalor och Deans nya attityd till våld. Förut så gjorde Dean vad han behövde att göra, reflexmässigt utan att röra en min, bara för att han var så van med det. Nu så använder Dean våld för att dämpa saknaden och känslorna efter Johns död. Sam är oroad för sin bror och när de träffar en annan hunter, Gordon, som har en helt annan attityd till jakten så slår det in en flisa i brödernas relation. Dean lyssnar allt mer på Gordons teori om att de gör rätt, ju mer våld desto bättre och att allt som inte är mänskligt förtjänar att dö. Sam, som har stött på ett gäng vänliga vampyrer som bara vill leva som vanligt och som dricker koblod (Cullen varning?) istället, försöker att få dem att förstå att världen inte bara är uppdelat i Vi och Dem. Väldigt Angelesquet. Gordon påminner mig faktiskt väldigt mycket om Gunn från "Angel". Han är mörkhyad och påbörjade sin vampyrjakt efter att en vampyr kidnappat hans syster och gjort henne till vampyr. Ehm. Låter det bekant?

Som tur är så är Dean awesome och inser att det visst finns gråskalor här i världen och att Amber Benson (eller "Lenore") förtjänar att leva. Yay. Jag är så otroligt glad att ingen gästskådis från mina favoritserier ännu har dött. Fred överlevde. Darla överlevde (men var döende av en hjärntumör - känns igen lite från tiden då hon var döende av syfilis). West överlevde. Och Tara klarade sig.
Och det bästa av allt: Trots att Dean fortfarande är stenansiktet och dra-sig-undan-mannen så har han börjat få tillbaka sin attityd igen! Som i nedanliggande klipp och i en annan scen där de upptäcker att mordoffret som de undersöker egentligen är en vampyr.

Impalan är lagad, yay! Jag måste bara bjuda på en av mina favoritscener från avsnittet, dels för att jag blev så otroligt glad när jag såg den. Hela jag lös upp och jag hade ett leende som matchade Deans. Han måste verkligen älska att köra den där bilen...
Direkt vägen dök upp och "Back in Black" började att spelas så visste jag vad som väntade och kunde bara luta mig tillbaka och njuta av den älskade Impalans come-back. Jag älskar också den där bilen! Undra om de går att köpa i Sverige? Undra hur dyr en Chevrolet Impala 67 egentligen är idag? Tänk vad roligt det skulle vara att åka längs landsvägen i en sådan, med AC/DC och typ... Metallica på full volym?



Och till sist, lite citat som visar att bröderna ibland borde förbereda sina undercover-identiteter lite bättre:

Sheriff: What newspaper did you say you worked for?
Dean: World Weekly News.
Sam: Weekly World News.
Dean: World...
Sam: Weekly World News.
Dean: Wor... I'm new.

Inga kommentarer: