fredag 18 september 2009

Supernatural S02E04: Children Shouldn't Play With Dead Things

SPOILER!

"What's dead should stay dead - didn't you see Pet Sematary?"

Är det bara jag som tycker att titlarna på avsnitten har ändrats drastiskt från förra säsongen? Då var det korta, koncista namn som "Faith", "Home", "Wendigo". Jag tror att "Dead in the Water" var det enda längre namnet på hela säsongen. I denna säsongen däremot så är namnen längre och mer... roliga? Det är nästan som i "Breaking Dawn" då Bellas kapitel alltid har otroligt tråkiga, korta namn och Jacobs del helt plötsligt har världens roligaste kapitelnamn som "You Know Things Are Bad When You Feel Guilty For Being Rude to Vampires".
Det är bra med lite omväxling.

Det här är avsnittet där bröderna, eller rättare sagt Sam då Dean bara står 100 meter bort och ser obekväm ut, besöker Marys grav, far på jakt efter en zombie och Dean till slut börjar att släppa in Sam och bearbeta Johns död.
Efter deras pappas död så tycker Sam att det bara är rätt att de far och besöker Marys grav. Där så begraver han Johns identitetsbrickor för att han tror att John ville ge dem till sin hustru. Dean vägrar komma nära graven som enligt honom bara är en sten uppsatt av människor som inte kände henne och en tom kista (då Marys kropp brann upp). Istället så undersöker han resten av kyrkogården och hittar en mystisk grav som verkar sprida död runt omkring sig.
Dean, som tydligt visat att han vill hitta någonting att jaga och döda, börjar att rota kring graven och de anhöriga medan Sam mest går omkring och är irriterad och oroad över Deans beteende mot de sörjande och hur han fortfarande håller inne allt.

I slutet så finns det med en riktigt riktigt bra scen där Dean först står på kyrkogården och tittar mot Marys grav, men fortfarande vägrar att gå nära den. Bröderna går in i Impalan och kör iväg, men mitt ute på motorvägen så gör Dean en vid sväng, stannar vid vägkanten och går ut och sätter sig på motorhuven. Den scenen, wow. När Dean äntligen säger vad han har tänkt på och hur han känner och man förstår varför han har haft "What's dead should stay dead" som motto under hela avsnittet. Morbid som jag är så älskar jag alla scener där Dean gråter.




Dean: Sam, you and dad, you’re the most important people in my life. And now... I never should have come back Sam, it wasn't natural, and now look whats come of it. I was dead and I should've stayed dead. You wanted to know I was feeling, well thats it. So tell me, what could you possibly say to make that alright?

Jag kan inte låta bli att jämföra Dean med... Buffy. Deans dåliga humör och depression efter att ha fått en andra chans är ganska lik Buffys reaktion efter hennes återuppståndelse. Dean tycker att han skulle ha fått dö - han var ju redan död. Det enda som höll honom kvar var hans egen envisa att följa med the Reaper. Jag skulle kunna fortsätta denna jämförelse, men då jag inte vill jämföra Sam med Dawn så lämnar jag nu ämnet...

Lite citat:

Sam: [to Dean] We've already lost dad. We've lost mom. I've lost Jessica, and now I'm gonna lose you too?

[to Zombie-chick]
Sam: Rest in peace.
Dean: For good this time, okay?

Till sist så ska jag bjuda på en av mina favoritscener, en lite lättare och ljusare scen än den där uppe. Jag ger er: Sam tittar på porr.

Inga kommentarer: