lördag 19 september 2009

Supernatural S02E08: Crossroad Blues

SPOILER!
Detta var avsnittet där jag satt, livrädd och förtvivlad, och skrek åt tv-rutan. Eller rättare sagt: Dean. Jag brukar prata med Sam också, men i det här avsnittet så skötte han sig utmärkt - förutom när cirkeln med hoodooo-sanden började att blåsa undan. Då var jag tvungen att få hans koncentration riktat mot den snart brutna säkerhetscirkeln. Dean var en helt annan grad av dum. Han brukar aldrig vara dum, men i "Crossroad Blues" så tog han dumt hjältemod till en helt ny nivå. Det blev faktiskt så illa att jag ställde mig upp och ropade "SÄLJ INTE DIN SJÄL!" i slutet.

Avsnittet handlar om människor som säljer sin själ till demoner för att få 10 år av lycka, talang eller kärlek. Det hela började på 1920-talet då en svart man (som ska föreställa Robert Johnson) sålde sin själ för att bli den bästa blues-mannen någonsin och fortsätter till 1990-talet där tre män och en kvinna säljer sina själar för att bli hyllade arkitekter, få stor konstnärlig talang, bota sin svårt cancersjuka fru och att bli den yngsta chefkirurgen någonsin. Felet är bara att efter 10 år så kommer demonen tillbaka för att hämta priset...
Eller den sänder sina stora svarta Hell hounds (ett begrepp vi känner till från Buffys avslutningsbal) efter sina kunder och de driver dem sakta vansinniga innan de till slut tar vad de kommer för.

Dean och Sam får upp fallet och bestämmer sig för att försöka skydda den enda överlevande "kunden", Evan. Dean är inte glad, inte alls. Han skäller ut honom, säger att Evan får skylla sig själv som ingick en pakt med en demon och inte ens Evans nobla gärning - att rädda sin fru - kan få Dean att se honom i ett vänligare ljus. För medan Sam ser en människa som behöver räddas så ser Dean sin egen far, som ingick en pakt för att rädda Dean och i och med det berövade honom en far som han verkligen behövde. Sam stannar för att skydda Evan medan Dean ger sig av för att försöka fånga demonen i fråga, som såklart ser ut som en attraktiv tjej och sätter alla möjliga griller i huvudet på vår demonfighter numero uno. (Inte sådana griller!)
Hon berättar om hur John plågas i helvetet och att Dean kan få tillbaka honom i utbyte mot sin själ. Efter många om och men så nekar han till pakten och räddar Evan genom att göra en annan pakt, en där man inte förlorar sin själ. Om hon inte hämtar Evans själ så ska Dean låta henne gå, annars så tänker han exorcisera henne tillbaka till helvetete och få henne att stanna där. Gissa vilket alternativ hon valde?

Ni vet inte hur orolig jag var! Först när demon-tjejen kysste honom så tänkte jag "Nej! Nu har han sålt sin själ!", fast efter en snabb googling på avsnittet så är jag ändå lite lugnad. Det var visst inte en sälj-din-själ-deal. Fast det gör ju att nya frågor kommer upp. Om man genomför en demonpakt genom att kyssas betyder det då att John var tvungen att kyssa YED?!

Jag har sakta, men säkert, börjat inse att anledningen till varför alla mina inlägg handlar om Dean inte bara är för att jag är hans största fangirl. Nej. Jag tror att avsnitten faktiskt är lite mer Dean-centrerade. Han får oftast de stora känsliga talen, han får oftast tjejen, han får oftast de flesta one-linerserna och roliga skämten. Och Dean är oftast den som gör någonting coolt för att rädda situationen. Hur ofta är Dean nerknockad och Sam ensam får försöka slåss mot det onda? Inte så ofta. Hey, ge Sam lite credit!

Jag gillar avsnitt som bygger på övernaturligfierade verkliga händelser, i detta fallet Robert Johnson och hans förmodliga pakt med djävulen. Jag förstår varför Evan ingick pakten, men varför de andra? Varför säljer man sin själ och sitt liv för bara lite talang? Är det verkligen mer värt att leva tio år som beryktad och beundrad än att ha ett helt liv framför sig som vanliga medelmåtta?

En annan sak jag INTE tyckte om: "Soon" som dök upp i slutet. Jag hatar att bli spoilad så jag stängde av direkt de började med vad som verkar vara en genomgång av nästa avsnitt.

Jag bjuder på en av mina favoritscener. Dean har aldrig haft mycket utav ett umgänge med jämnåriga och använder bara internet till att göra research, så såklart så har han inte hört talas om en av världens största mötesplatser på internet. Jag älskar Deans glada leende då han tror att det är porr och Sams skratt då han inser att Dean inte har en aning om vad som finns på internet.



Inga kommentarer: