torsdag 17 september 2009

Supernatural S02E01: In My Time of Dying

Det här är ett nytt sätt att försöka mig på att lämna kommentarer om mina favoritserier, mest på grund av att det finns så mycket att prata om och jag känner ingen som ens har sett ett enda avsnitt av "Supernatural". Hell, mina kompisar vet inte ens vem Jensen Ackles är! Det är sant och sorgligt. SPOILER-VARNING på hela inlägget.

Avsnittets titel, "In My Time of Dying", är en låt av Led Zeppelin vilket är otroligt passande då det här är avsnittet då Dean nästan dör och hur många gånger har inte Dean uttryckt sin kärlek till Led Zeppelin? Det här måste vara det sorgligaste tv-avsnittet jag någonsin har sett! Efter "A Hole in the World". Det är 40 minuter av tårar. Avsnittet börjar i samma sekund som första säsongen slutade. Sam, John, Dean och Impalan har blivit påkörda av en lastbil, körd av en besatt förare, och ligger till synes döda i bilen. Lastbilsföraren kliver ut för att avsluta sitt jobb om det behövs, men möts i bilen av en otroligt irriterad Sam som är vid medvetande, om än skadad, och hotar lastbilsföraren med the Colt. Demonen backer ner och lastbilschaffören faller ihop, riktigt chockad över vad han har gjort. Nu kommer tårmoment nummer två (det första var när Sam visade sig leva): Sam säger trött "Dad?" och sedan lite oroligare "Dad?". Han vänder på huvudet och säger ännu oroligare "Dean?", ser Dean som ligger livlös och blodig mot hans stol och ropar, riktigt hjärtskärande i mitt broderkärlekshjärta, "DEAN!".

Vad är mitt mantra när jag ser på "Supernatural"? Jo, "Dean får inte dö!". Därför var det otroligt känslig att se ett avsnitt som helt fokuserar på en sak: Dean håller på att dö. Det finns så många scener som jag älskar endast på grund av små, små detaljer som minspel, gester och ord. Vad ska vi ta? Deans oro när han inser att hans själ har lämnat kroppen och att han inte kan ta sig in igen. Sams oro när han tittar på den medvetslösa Dean och pratar med doktorn, som säger att Dean mest troligt inte kommer att vakna upp - klippt till hur Dean står bredvid och argt säger "I'm going to wake up!".
För att nämna tre övriga favoritscener:

1. Sam och John grälar för att Sam tror att John tänker att försöka tillkalla YED och få sin hämnd och tycker att John istället borde bry sig mer om Dean. Den scenen blir bara hemskare och ännu mer känslosam andra gången man ser den, för Sam anklager sin pappa för att vara självisk och avslutar samtalet med "Go to hell". Där sitter John och tänker byta bort pistolen som är deras enda hopp till att få sin hämnd, allt för att hans son ska få leva, och Sam, som han älskar lika mycket, anklagar honom. Dean försöker att medla, men ingen hör honom då han trots allt bara är en ande och till slut så krossar han ett vattenglas av ilska. Just som John och Sam slutar, förvånade och chockade, så börjar ett akutlarm pipa ute i korridoren. Sam skyndar sig ut och javisst, det är Deans kropp som har slutat att fungera. Där kommer vi till en av de där minerna som jag pratade om: Jag skulle kunna se om de fem sekunderna då Sam ser på hur de elchockar Deans kropp, gråtande med sådan smärta i ögonen att jag knappt klarar av att se det, medan Dean sakta kommer gående, orolig runt hörnet och chockad ser på medan hans kropp dör.

2. Dean, Sammy och andebrädan. Sam har hittat ett sätt att kommunicera med Dean och har skaffat en ouijabräda. Där får han äntligen reda på att Dean är ute ur sin kropp, att Dean jagar någonting i korridorerna, att detta något är en lieman... och att den kommer efter Dean. Jag älskar morbidt nog när Sam frågar "Is it after you?" och Dean svarar "Yes" och båda bröderna ser så otroligt hjärtkrossande sorgsna ut och Dean tungt säger till Sam (som inte kan höra honom) "I'm screwed".

3. John och Deans sista samtal där John förklarar hur ledsen han är att Dean aldrig fick någon barndom och hur stolt han är över sin son. Det är bara så... Naw. För första gången så ser vi John gråta.

R.I.P John "Eddie McGillycuddy" Winchester.



En OTROLIGT bra Dean-centrerad video om vad som händer i avsnittet.
Hur många gånger kan man egentligen använda "Dean" i ett blogginlägg?

Inga kommentarer: