lördag 19 september 2009

Supernatural S02E07: The Usual Suspects

SPOILER!
Har ni också undrat hur det kommer sig att Dean kan vandra in på polisstationer genom hela landet utan att någon känner igen honom som mannen som mördade och torterade kvinnor i St. Louis? Jag har tänkt på det och i det här avsnittet så verkar polisen också ha insett det.

Dean och Sam är och undersöker ett mord på en försvarsadvokat som sa sig se en kvinna med blodröda ögon natten innan han dog. Tyvärr så går inte utredningen särskilt bra då Dean blir gripen, anklagad för mord, då han av misstag kommer in i advokatens hus och hittar hans fru mördad. Sam blir också gripen och brödernas identitetsstölder, skattefusk och andra lagbrott uppdagas - bland dem det faktum att Dean tros vara en död, kvinnohatande seriemördare, vilket passar in utmärkt i polisens arrestering.
Avsnittet börjar där. Just när Dean får sina brott upplästa för sig under förhöret och Sam blir gripen, handbojad och bortförd från motellet. Sedan så får vi se vad som ledde till denna situation genom olika flash-backs då Sam försöker att förklara till polisen vad som har hänt - dock inte helt sanningsenligt. Enligt Sam så var bröderna nära vänner till det mördade paret och nej, inte bröt de sig in i advokatens kontor, de blev dit skickade av hans fru.

Min frustration och oro började att koka från första sekund. Hur ska Sam och Dean kunna stoppa anden om de sitter inlåsta? Hur kan de göra så mot Dean? När de säger att Dean mest troligt har ett dödsstraff att vänta så satt jag nästan luften i vrångstrupen. Dödsstraff? Dean? Han är ju en av de mest hjälteaktiga och godhjärtade killarna någonsin! Ja, han har vissa attitydssvårigheter (eller... han är ganska okänslig ibland, som när han ska fråga ut den nyblivna änkan), men han är ju så... god.
Dock så löser allting sig och det visar sig att polisen som gripit Dean och lett hans förhör är den verkliga mördaren. Anden som visat sig försöker att varna hans offer, varav en av dem är hans partner, som hjälper Sam att lösa fallet och till slut släpper bröderna fria. Dock så varnar hon dem från att använda Impalan - och mitt hjärta sörjer. Kommer Dean att kunna hålla sig borta från sin bil?

Jag gillar att Sam får så mycket egen-tid i det här avsnittet efter att ha blivit undantryckt av Jo i "No Exit". Dock så skulle jag velat se mer scener med båda bröderna i då de för det mesta sitter i olika rum under hela avsnittet.

Jag förstår inte hur Dean kan vara så otroligt lugn och cool då han mest troligt kommer att bli avrättad om han blir funnen skyldig! Se bara det här. Om jag skulle göra en falsk bekännelse och var på väg att hamna på Death Row så skulle jag nog inte börja den med "My name is Dean Winchester. I'm an Aquarius. I like sunsets, long walks on the beach and frisky women". Och inte heller tillägga "Oh yeah, that wasn't me neither, that was a shape-shifter creature who only looked like me" när St Louis-morden kommer på tal. Jag älskar det där halvleendet. Jag skulle kunna gifta mig med det.

Inga kommentarer: