tisdag 19 maj 2009

Anne Boleyn

Har jag någonsin nämnt hur intresserad jag är av Huset Tudor - speciellt Henry VIIIs sex fruar?
Har jag någonsin nämnt att min favorit av dessa fruar - och alla kvinnliga kungligheter någonsin - är en viss miss Anne Boleyn?

En kvinna som dog just denna dag (som även råkar vara min farmors födelsedag) 1536?
Den 19 maj 1536 blev Anne Boleyn avrättad, på order av kungen, efter att orätt ha anklagats för förräderi, otukthet, häxkonst och incest. De två sistnämnda anklagelserna fanns absurda till och med av hennes fiender. Det fanns egentligen tre anledningar till varför hon blev avrättad.
Ett: Anne var en stark kvinna med hett temperament och Henry hade slutat se det som tilltalande och börjat finna det irriterande.
Två: På grund av tidigare nämnda ehm... temperament så fann sig inte Anne fogligt i att Henry hade en hel drös älskarinnor vid sidan om.
Tre: Hon kunde inte föda honom en son. (Försök att få ett barn när du vet att du mest troligt kommer att bli avrättad om du inte kan få en son! säger jag bara).

Behöver jag säga att jag tycker att Anne blev orättvist behandlad?

Inga kommentarer: