fredag 22 maj 2009

Utmaning: Fictional High School Steg 1

Ni minns min vän som då och då mailar roliga utmaningar till mig? Hon har gjort det igen. En utmaning som passar mig som handen i handsken. Den kunde lika gärna varit skräddarsydd åt mig! Klurig, tv-aktig och eskapistisk.

"Fictional High School-utmaning: steg 1

Brukar du drömma dig bort när du ser på TV? Verkar livet mycket mer färgglatt och intressant i tvserieungdomarnas värld? Skulle du vilja skippa gymnasiet och istället börja på någon fiktiv skola?
Nu har du chansen att skapa ditt eget gäng. Denna veckas utmaning är att välja ut din egna unika tjejklick och designa ditt egen vännerkrets. Vad väntar du på?
Reglerna är följande:
1. Vänkretsen ska bestå av 4-6 nära vänner och 5-10 ytliga bekanta. Bänkkamrater i spanskan, labbpartner, tjejer från hejaklacken, den sortens bekanta.
2. Alla dina vänner måste vara i high schoolålder. Inga college eller junior highelever!
3. Motivera motivera motivera. Vi vill veta varför du har valt just denna karaktär ur den stora tvdjungeln.
4. Vi vill gärna ha en årsbok. Inkludera bilder, var kreativ.

OBS! Endast tjejer gills. Nästa vecka så kommer vi att fortsätta drömkretsen genom att addera lite testosteron.".

Förstår ni vad jag menar med svårt? Jag har suttit och gjort upp listor på alla tjejer i alla high school-filmer och tv-serier som jag kan komma på och tror att jag äntligen har gjort en liten ursortering. Dock så kommer jag säkert ha missat någon.

Vi börjar med mina bästa vänner som blev 7 stycken, men två är kombinerade så det är inte fusk!
Mitt kompisgäng är en blandning av roliga, starka och intelligenta kvinnor som alla har bra koll på populärkultur (vissa bättre än andra). Säg hej till: Buffy Anne Summers, Willow Rosenberg, Veronica Mars, Lorelai "Rory" Leigh Gilmore, Lane Kim & sist, men inte minst, Lilly Kane (eller Karen Smith - jag kunde inte bestämma mig).

Tänk hur trygg man skulle känna sig med VBB (världens bästa Buffy) vid sin sida? Eller - det skulle nog leda till en massa fasansfulla faror, men man kan ju inte få allt. En sak är då säker: studiehjälpen är säkrad. Vi har Willow som är ett geni och kom in på nästan vartenda universitet på jordklotet. Vi har Rory som även hon kom in på alla college hon sökte till (Yale, Harvard, Princeton). Vi har Veronica som nästan gick ut med bäst betyg. Så jag kommer aldrig mer behöva oroa mig över trigometrin! (Karen Smith är dock en annan femma, hon kan verkligen behöva all hjälp hon kan få!)

Tänk sedan hur rolig man skulle ha det! Finns det någon bland dessa tjejer som inte är otroligt witty? Vi har Buffy & Veronica, drottningarna över one-liners och come-backs. Vi har Rory och Lane som verkar ha sett varenda film som någonsin har gjort och pratar i 180 km/h. Vi har Willow som har de roligaste tungvrickarna och uttalanden någonsin. ("It's a doodle. I do doodles, you do doodles too"). Lilly Kane verkar vara en otroligt... intressant vän. Se bara limousin-scenen från första säsongen av "Veronica Mars".

Det är bara en sak som jag vill ändra på bland mina vänner: I min drömvärld så blir Lilly Kane inte mördad. Om det inte går att ändra på sådana detaljer så byter jag ut henne mot Karen Smith. Samma utseende, mindre intelligens, annorlunda personlighet - men samma hjärta av guld.

Steg 2: Mina ytliga bekanta... som jag har ändrat lite på. Jag tycker att ytliga bekanta är en dålig benämning. Jag har 5 riktigt nära vänner, sedan så har jag ca 3 stycken som jag umgås mycket med och tycker om - men inte skulle berätta ALLTING för. Utöver det så har jag mina klasskompisar som jag tycker om och pratar mycket och gärna med och sedan så kommer de ytliga bekanta. De som jag aldrig skulle stanna och prata med i korridoren, men som jag känner och kan fungera med om vi blir ihopparade på en fest eller på spanskan. Så en del av följande karaktärer får falla in under klasskompis-kategorin.

I den här kretsen så har jag tagit med människor som jag i verkligheten inte skulle känna särskilt mycket för (jag gissar att jag skulle hata dem), men som jag älskar att se på tv:n. Egentligen så faller nog hela bunten nästan in under den kategorin.
Vi har ytliga, bitchiga tjejer som egentligen inte är så känslokalla och faktist har känslor. Vi har aggressiva, kämpande studenter som inte låter någon stå i vägen. Vi har nästan manipulerande isdrottningar som inte drar sig för att förstöra någon annans liv. Vi har identitetskriser, nya situationer och förvirrade ungdomar.

Säg hej till: Cordelia "Cordy" Chase, Summer Roberts, Paris Geller, Anna Stern, Anya Jenkins (ja, hon gick ju high school tillsammans med dem fr.o.m "the Wish") & Monica Dawson.

(Egentligen så ville jag ha med Kathryn Merteuil (überbitchen från "Cruel Intentions" som låtsas vara en snäll flicka på skolan, men som egentligen är ett monster) också, men jag kunde inte ta med henne. Kathryn och Sebastian är ju de enda anledningarna till att se filmen, men man vill just absolut inte ha en Kathryn i sin klass. Vem vill ha en tjej som verkar vara en ordentlig elev som aldrig skulle göra en fluga förnäm, men som har som fritidsintresse att förstöra allas liv, i sin klass? Plus - SMG är Kathryn och jag kan ju inte ha med två SMG i samma klass).

Monica Dawson och Anna Stern är ju hur söta och snälla som helst, så de borde ju alla komma överens med. Monica (från "Heroes" säsong två) jobbar för att ta hand om sin lillebror och farmor - samtidigt som hon har andra problem. Anna är Seth, fast i kvinnligt format och inte lika serietokig. Så jag har inga problem med någon av dem.

Problemen kommer när man tittar närmre på de fyra andra personerna. Jag har svårt att se Cordelia, Summer, Paris och Anya fungera tillsammans (inte för att de behöver fungera tillsammans - ingenting i utmaningen säger att mina "bekanta" behöver tycka bra om varandra). Cordelia, Summer och Paris är alla ganska egocentriska och ledartyper - och av erfarenhet så kan jag säga att sådana personer oftast inte passar så bra tillsammans. Paris är inte en särskilt bra people-person och detsamma kan man säga om Anya. Trots det så har alla sina goda sidor... fast Summer, Cordelia och Anya är ganska lika varandra. Alla har varit förälskad i en "nörd". Alla säger vad de tycker innan de har haft tid att tänka igenom det. Anya skiljer sig från dem genom att varken vara rik eller särskilt populär - eller bekväm i sociala situationer.
Så, varför har jag valt just dessa personer?
Cordelia valde jag av den anledning att jag alltid har älskat henne, sedan hon dök upp för första gången. Cordelia är egentligen riktigt intelligent och känslig, hon är ensam trots att hon är populär på grund av att hon förstår att folk egentligen inte vill vara med henne. De vill inte ha en del av henne, de vill bara ha hennes popularitet.
Summer är lite utav Cordelia light. Hon har Cordelias självsäkerhet, Cordelias bitchighet (och Cordelias förkärlek för nördiga, opopulära killar). Trots att Summer bossar runt alla så bryr hon sig verkligen om dem. Ta bara Seth.
Vad kan man säga om Paris? Det första som kommer upp i mitt huvud är "pitbull". Aggressiv, stressad, högpresterande och för seriös, men ändå väldigt charmig.
Anya är en pärla, det har jag nämnt flera gånger tidigare. Hennes förvirring i sociala situationer och hennes förmåga att ta allting bokstavligt och inte direkt veta vad som man kan och inte kan säga i ett samtal för alltid en massa humor med sig till serien.
Monica har bleknat i mitt minne (det var trots allt ett halv år sedan jag såg andra säsongen av "Heroes"), men jag minns att jag älskade henne från första stund. Omtänksam, kämpande och med vissa fördelar så är hon den perfekta storasystern och vännen.

Jag skulle kunna utveckla mitt "nätverk" ytterligare, men problemet är att jag inte vet vem jag vill ta med! Jag har svårt att bestämma mig och då är det bättre att bara ta de självklara, de som jag kom att tänka på först. Klicka gärna på bilderna. Jag är ganska stolt över dem.





Enda felet med mitt drömgymnasium är nog att jag skulle få väldigt mindervärdeskomplex. Jag har genier. Jag har tjejer med superkrafter... och alla ser otroligt bra ut.

Inga kommentarer: