fredag 8 maj 2009

Top 10: Kvinnliga karaktärer i Buffyverse

Eftersom jag nu har sett klart "Angel" (eller rättare sagt; jag har de två sista avsnitten kvar) så tänkte jag sammanställa en lista över de karaktärer som har figurerat i "Angel" och "Buffy the Vampire Slayer". Först så hade jag tänkt göra en topp 5-lista, men den planen föll snabbt. Nästa steg var en topp 10-lista, med samma resultat. Det slutade med att jag får göra en t0pp 20-lista. Mina 10 kvinnliga favoriter och mina 10 manliga favoriter... och någonstans däremellan så hamnade the First i kläm eftersom "det" inte passade in på någon av listorna.

Det har varit jättesvårt att välja vilka som ska få vara med på listan och trots att jag har varit minutiöst nogrann när jag skrev listan över vilka karaktärer det finns i båda serierna så gissar jag att jag ändå kommer att ha missat någon som jag skulle vilja ha med på listan. Det finns en del gästinhopp, karaktärer som bara är med i ett avsnitt, som jag älskar - men som inte platsar på listan då de bara har varit med en endaste gång.

Spänn på er säkerhetsbältet och följ med i min topp 10-nedräkning, en lista där man hittar en demon, två slayers, en häxa, ett vetenskapligt geni, en vampyr, en halvdemon och föredetta bitch, en advokat och nuvarande superbitch, en robot och en gudinna.

Jag har aldrig gjort någonting så svårt som att bestämma 1-4 placeringen. Efter mycket övervägande så bestämde jag mig, men jag har redan beslutsångest, så man vet inte. Kanske så kommer listan ha ändrats innan jag är klar.

10. The Godess - Glorificus. (BtVS)
I fjärde säsongen av "Angel" så tror folk att Jasmine är någon slags gudinna. Well, om man vill se en riktigt gudinna så är det femte säsongen av BtVS som man ska se! Glory har inte bara mer attityd, hon är även mycket roligare att se på, med sin irritation, sina utbrott, sin självkärlek och sina problem. Det känns skönt att veta att till och med mäktiga gudar kan tappa bort sina nycklar och ibland känna sig väldigt okvinnliga. Ben is Glory!

9. The Vampire - Harmony Kendall. (BtVS & Angel)
Har någon någonsin sett en mindre respektingivande vampyr än Harmony? Jag tycker bara att hon är adorable. Hon samlar på enhörningar, klär sig i lila och rosa och är alltid en frisk - inte så smart - fläkt. Vilken resa Harmony egentligen har gjort. Från att vara Cordelias bitchiga side-kick, till Spikes flickvän, till Angels sekreterare. Jag tycker att det är roligt att en liten karaktär från den första piloten fått vara med i hela Buffyverse-resan, enda till slutet i "Angel".

8. The Robot - Buffybot. (BtVS)
Jag kan omöjligt räkna Buffy och Buffybot som samma person, för let's face it... De är inte samma person. Den ena är en människa och den andra är en skickligt utformad, verklighetstrogen robot med väldigt många ansiktsuttryck och världens mest o-Buffyaktiga leende. Jag tycker att det är synd att Buffybot bara fick fyra avsnitt. De borde ha satt ihop henne igen.

7. The Slayer II - Faith Lehane. (BtVS & Angel)
Min och Faiths relation är en rolig historia. Det började en gång för länge länge sedan då en 12-årig flicka slog sig ned framför tv:n och började att avsky en annan mycket äldre flicka (säkert för att hon var ond). Några år senare så satt samma tjej framför tv:n än en gång, med en DVD-box, och fortsatte med sitt hat utan att egentligen tänka på det... Men allt eftersom flickan såg på DVD-boxarna så insåg hon att hon inte alls hatar den andra flickan. Den andra flickan var egentligen riktigt cool och en av hennes favoritkaraktärer... och varför i hela friden började jag med flick-analogin? Lagom till fjärde säsongen av "Angel" så hade jag Faith uppe på piedestalen.


6. The Ex-Bitch - Cordelia Chase. (BtVS & Angel)
Cordy är en bitch även i "Angel", men efter en och en halv säsong så har hon förändrats. Hon har fortfarande kvar några av sina Cordelia-drag, men det mesta utav hennes "säga det första som faller henne i"-ovana har suddats ut, tyvärr. Cordelia växer riktigt som karaktär och blir mognare och mognare, men jag kan ändå inte låta bli att tycka bäst om Sunnydale Highs drottning Cordy, den bitchigaste tjejen i Sunnydales historia.

5. The Evil Bitch Queen from Hell - Lilah Morgan. (Angel)
Den enda kvinnliga Wolfram&Hart advokaten fram till femte säsongen då Eve kommer in i bilden, men Lilah förblir ohotad. Från och med första avsnittet hon var med i, fram till hennes sista, så förblev hon en favorit. Med bitchiga repliker, nervösa sammanbrott och affärer med motståndarsidan så visste man aldrig riktigt vart man hade henne. Bara att hon var kvar på Wolfram&Hart för att stanna.

4. The Ex-Demon: Anyanka "Anya" Jenkins. (BtVS)
Det känns fel att stoppa Anya så långt ner på listan, då hon är en av mina absoluta favoritkaraktärer, men de som är över henne hör också dit... så jag hade inget val.
Jag gillade Anya från första gången hon dök upp i tredje säsongen och min kärlek blev bara djupare och djupare allt eftersom serien fortskred och hennes och Xanders förhållande blev starkare. Hon är känslig, rolig och för att citera henne själv "strangely literal". Anyas promenad nerför altargången är ett av de mest gripande ögonblicken av film jag någonsin har sett.

3. The Witch - Willow Rosenberg. (BtVS (& Angel))
Hur kommer det sig att Willow alltid har de sötaste replikerna? High School-Willow är bara så söt och oskyldig, men ändå stark och bestämd, att man bara måste älska henne. Det spelar ingen roll vilken känsla det är som visas - ilska, glädje, sorg - men det lämnar aldrig mig oberoende. Jag vill skydda Willow och ta henne under mina vingar... om jag nu hade varit en hönsmamma. Det är en lika stor chock varje gång jag ser deras high school-år och inser att Willow en dag kommer att försöka förstöra världen. Det går inte att gissa då.



2. The Genious - Winifred "Fred" Burkle. (Angel)
Fred och Wesley måste vara Buffyverse bästa pairing i mina ögon, men ändå så tar det otroligt lång tid innan de inser det och tar hand om saken. (Sedan så blir jag otroligt arg då jag tänker på att de inte ens fick ett helt avsnitt lyckliga tillsammans). Från hennes första minut, som halvgalen, förrymd slav i Pylea så stal hon mitt hjärta. Det blev bara mer och mer tydligt allt efter som serien gick att Fred hade tänkt att stanna där. Jag pratade ju nyss om hur söt high school-Willow är, men det finns en karaktär som är ännu sötare: Fred. Jag blir glad av att höra hennes fnissningar, hennes skämt, att se hennes leenden och när hon gråter - ja, då blir jag också ledsen. Freds död måste vara ett av de sorgligaste momenten i tv:s historia. Jag grät oavbrutet i 80 minuter. Jag menar, herregud. Hennes dödsscen varade i nästan 40 minuter! Redan från början så visste jag att de inte skulle kunna rädda henne, så att se Wesley försöka att trösta henne och hur han hoppades att de skulle kunna rädda henne, medan hon var stark, rädd och hade otroligt ont... Det tog nästan knäcken på mig.

1. The Chosen One - Buffy Summers. (BtVS (& Angel))
Det finns tillfällen då jag inte har tyckt särskilt mycket om Buffy (som när hon är elak mot Spike, t.ex.), men 99,9 % av tiden så avgudar jag henne. Jag menar, tänk på vad hon har gått igenom. Hon kämpar varenda dag (rättare sagt:natt) mot varelser som resten av befolkningen inte ens vet existerar. Hon räddar människor som bara ställer till problem för henne och inte visar någon uppskattning, för de vet inte vad hon gör för dem. Hon blev relegerad från Sunnydale High på grund av vampyrdödandet. Hon blev utkastad från Hemery på grund av vampyrdödandet. Hon har sett två pojkvänner dö, en mamma och flera vänner. Eller för att citera Xander "This girl has died two times, and she's still standing"... och ja, sedan så är hon titelpersonen i den bästa tv-serien genom tiderna.



På bubblarplats så har vi två häxor (Tara Maclay & Jenny Calender) och en vampyr (Darla).

Inga kommentarer: